Hör läkaren på Sahlgrenska berätta om de vanligaste skadorna i samband med elsparkcyklar i klippet.
På bara några år har städer runt om i Sverige fyllts med hyrbara elsparkcyklar. Ett bra pendlingsverkyg säger vissa, livsfarligt säger andra.
Överläkaren Ragnar Ang har undersökt hur många olyckor kopplade till elsparkcyklar som kommer in till akuten på Sahlgrenska och Mölndal, och han är kritiskt till den så kallade mikromobiliteten.
I undersökningen visar det sig att över hälften av alla de som kommer in till akuten med skador kopplade till elsparkcyklarna hade druckit alkohol. Och inte ens var tionde hade hjälm. Efter att restriktionerna har lättat har personalen på akuten märkt av en ökning av antalet personer som kommer in med skador kopplade till elsparkcyklarna.
– Det här riskmomentet är helt nytt, dom som använder elsparkcykel hade annars promenerat eller tagit kollektivtrafik, säger Ragnar Ang.
Joar Bjelkholm som är regionchef på elsparkcykelföretaget Tier säger privatpersoner, elsparkcykelföretagen och berörda myndigheter bär ett ansvar för att minska antalet olyckor.
– Självklart är det också ett ansvar hos privatpersoner att tänka på sina medtrafikanter, tänka på sig själva och undvika alkohol i trafiken, säger han.
I klippet hör du hur elsparkcykelföretaget resonerar.
Hur använder du elsparkcykeln?
Christian M • Jag pendlar 2 mil/dag till jobbet + småresor till butik och stranden. Kör på cykelbana om det finns och agerar som när jag cyklar. Prioriterar hänsyn till andra trafikanter. Bor strax utanför Stockholm och där är elscootrar inget problem. När jag är i stan får jag hålla ständig uppsikt för att inte bli påkörd av den enorma mängd förare som far hit och dit. Väldigt många verkar betrakta scootern som en leksak att ha kul med tillsammans med kompisarna. Det behövs nån slags uppstyrning för det är kaos.
Rikard • Elsparkcyklar och elcyklar blir bara vanligare i trafiken. Smidiga och trevliga fordon! Cyklarna har dock hiskeliga hastigheter och swishar förbi min elmoped som gör 25km/h, i hastigheter om 30-50km/h. Men oavsett fordon verkar problemet vara densamma = inget körvett eller kunskap om trafikregler.
Vardagscyklist • Må så vara att elsparkcykel är smidigt att använda för att ta sig från plats A till B. Men - när man ser alla avarter vid användningen inser man att alltför många saknar trafikvett, omdöme och sunt förnuft! Och det kan ingen app tillhandahålla! Om cyklarna ska få finnas i trafiken - gör inställningar med ålderskontroll och antal som står på cykeln innan man kan köra, så att vi slipper olyckor och irritation i trafiken - på grund av ren nöjesåkning.
Jens • Jag hade druckit, skulle stanna och bromsade sakta in men ett större gruskorn/mindre sten välte hela elsparkcyleln framåt och min slöa suphjärna hann inte reagera. Dunkade pannan i asfalten och fick gå med megaångest och fyllegubbemärken i pannan i flera dagar efteråt. Tur att jag inte fick hjärnskakning eller frakturer.
David G • En av anledningarna till olyckorna är att elsparkcyklarna har för små hjul. Det gör att vid minsta grop, kant eller sten så flyger folk omkull och skadar sig. Motordrivna fordon med så små hjul borde inte få vara snabbare än snabb gånghastighet 6 km/tim. ("Motordrivna" för annars blir ju skateboardar, rullskridskor och trehjulingar otillåtna.) Vill elsparkcykelföretagen ha snabbare fordon borde de tvingas att använda säkrare fordon med större hjul. Det går alldeles utmärkt att bygga sparkcyklar med större hjul.