Det avgörande beslutet väntas fattas på torsdagens möte i trafiknämnden i Göteborg.
– Det har funnits alldeles för stora osäkerhetsfaktorer kring kostnaderna, och vi har till slut kunna konstatera att linbanan som kollektivtrafiklösning inte är rimlig i förhållande till dess kostnader. Det är inte värt pengarna, säger Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden.
Enligt Toni Orsulic (M) väntas Alliansen, V och MP samt S och D lägga tre separata förslag om att avsluta linbaneprojektet.
Kostnader skenade
Det har sedan tidigare stått klart att det inte skulle bli någon linbana i Göteborg till stadens 400-årsjubileum 2021 som planerat. Och när det tidigare i år visade sig att de kalkylerade kostnaderna för linbanan över Göta älv skenade från 1,6 till över 4 miljarder drog man i handbromsen.
Trafikkontoret fick i uppdrag att utreda hur man skulle kunna halvera kostnaderna till 2 miljarder. Rapporten presenterades i slutet av oktober och slutsatsen blev att om priset skulle pressas blev det på bekostnad av att man inte kunde uppfylla syftet i kollektivtrafiken som det var tänkt.
Skattebetalarnas nota: 138 miljoner
Projektet och arbetet med linbanan har kostat Göteborg skattebetalare 138 miljoner kronor.
”Linbaneprojektet är tyvärr ett historiskt fiasko som blottlägger bristerna i hur vår stad sköts”, skriver Henrik Munck D, ledamot i trafiknämnden i ett pressmeddelande.
För många osäkra kostnader
Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden, menar att processen inte har skötts på ett bra sätt och att det har gjort många försök att få ner kostnaderna för projektet. Men att han är nöjd med att politiken till slut kom överens att inte gå vidare med linbanan.
– Vi ska inte gå in i stora projekt när vi är osäkra på vad slutsumman kommer att bli, vi hade papper från början på att projektet skulle kosta 1,1 miljarder men det visade sig till slut att den siffran inte stämde, säger Toni Orsulic (M).