Finansieringen har varit stötestenen för höghastighetssträckan mellan Göteborg och Borås. Nu står det klart att regeringen vill skjuta till 3,8 miljarder kronor.
Planen är att bygget av nya snabbspår ska kunna påbörjas 2024.
– Det är viktiga nyheter dels för Västsverige, men också för hela landet. Alla vet att det är trångt på spåren och att vi behöver öka kapaciteten, det är ett av skälen till att vi vill ha nya stambanor så att vi får plats med mer pendeltrafik och godståg, säger Tomas Eneroth (S), till TT.
Kostnad: cirka 30 miljarder
Satsningen är en del av den nationella planen för infrastruktur. Den totala kostnaden för järnvägen mellan Göteborg och Borås beräknas landa på omkring 30 miljarder kronor. Tomas Eneroth säger att de regeringspengar som aviserats på lördagen ska fungera som en viktig start för de fortsatta finansieringsdiskussionerna.
I höstas meddelade Trafikverket att man hade valt att prioritera bort en ny järnväg mellan Göteborg och Borås till följd av resursbrist. Men regeringen lyfter nu alltså in den västsvenska sträckan i den nya infrastrukturplanen.
– För oss är det angeläget att markera vikten av sträckan Göteborg-Borås som är ett av Sveriges största pendlingsstråk.
Inte imponerad
Oppositionsrådet i Göteborg, Jonas Ransgård (M) är dock inte särskilt imponerad av det ministrarna i dag presenterade.
– Detta är ingen satsning, det är ju samma pengar Alliansregeringen sköt till 2012 och som Trafikverket plockade bort i höstas. Det enda den rödgröna regeringen åstadkommit är fyra års fördröjning, säger Jonas Ransgård (M).
Satsning på hamnen
Regeringen presenterade också en satsning på Göteborgs hamn, där man vill påbörja en farledsfördjupning för att kunna ta emot större fartyg. 1,25 miljarder kronor avsätts i den nationella planen för att utöka hamnens kapacitet.
– Vi börjar bygga en del av ett hållbart transportssystem. Det är helt avgörande att vi ställer om till detta, säger miljöminister Karolina Skog (MP).