I klippet möts polischefen och protestledaren på Hvitfeldtska gymnasiet där kaoset briserade för 20 år sedan. Foto: SVT / TT

Här möts polischefen och protestledaren – 20 år efter Göteborgskravallerna

Uppdaterad
Publicerad

EU-toppmötet 2001 har blivit ihågkommet för de krigsliknande scener som då utspelade sig på Göteborgs gator.

Men kunde kravallerna ha undvikits?

Polischefen Erik Nord och Göteborgsaktionens Anders Svensson ger helt olika svar.

På måndagen är det på dagen 20 år sedan Göteborgskravallerna. Polischef Erik Nord beskriver hotbilden före toppmötet i Göteborg.

I de fredliga demonstranternas led fanns också våldsbejakande extremister. Uppgifter inifrån Hvitfeldtska gymnasiet, där hundratals demonstranter bodde, talade om barrikader och vapen.

Containermur

Polisledningen beslöt att ringa in hela skolan med en stor containermur torsdagen den 14 juni 2001. På kvällen greps alla som fastnat innanför avspärrningen. Men när polisen sökte igenom skolan hittades inga vapen.

Polisens förklaring är att våldsverkare hade haft möjlighet att smita ut medan muren byggdes.

Tappade kontrollen

Anders Svensson företrädde på den tiden Göteborgsaktionen – en paraplyorganisation för en rad protesterande grupper – och satt i ledningen för de tre stora demonstrationerna.

Han säger att polisens uppgifter var falska och att det var containermuren som gjorde att både de fredliga demonstranterna och polisen helt tappade kontrollen över den våldsamma händelseutveckling som följde.

Lidande och lärdomar

EU-toppmötet och George W Bush besök kunde genomföras i stort sett enligt plan. Men kostnaderna blev höga, både räknat i materiell förstörelse och i mänskligt lidande.

Samtidigt gjordes en rad lärdomar, inte minst hos polisen. Hela taktiken för att ingripa mot en folkmassa har förändrats och är numera betydligt mindre konfrontativ än då.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.