Ett tiotal personbilar och två lastbilar drogs med när 400 meter av E 6 rasade ned mot Taske å vid Småröd utanför Munkedal på kvällen den 20 december i fjol. 28 personer fick lindriga skador.
E 6 genom Bohuslän är Norges viktigaste väg söderut. Den tunga trafiken tvingades ta långa och krångliga omvägar sedan E 6 raserats vid Munkedal. Men Vägverket kunde bygga en ny väg genom rasområdet fortare än man först trodde. I mitten av februari togs den nybyggda E 6 på platsen i bruk.
Även järnvägen Bohusbanan blev förstörd av raset. En ny banvall måste byggas förbi rasplatsen. Den stod klar i slutet av februari.
När räddningstjänsten granskade raset i efterhand, kom man fram till att många tursamma omständigheter bidragit till att ingen människa blev allvarligt skadad.
Missade skredrisken
Enligt utredaren docent Jan Hartlén hade entreprenören som utförde motorvägsbygget inte tagit hänsyn till risken för jordskred i sin arbetsbeskrivning. Vägverket hade inte påpekat detta, och inte heller reagerat på att så mycket schaktmassor lagrats på platsen under arbetet. Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö delar utredarens bedömning av vad som utlöste jordskredet.
Vägverkets kostnad 130 miljoner
Vägverkets kostnader i samband med raset är omkring 130 miljoner kronor. Då ingår bygget av en ny väg, kostnader för omledningen av trafiken samt en ny järnväg.
Vägverket vill inte säga något om vem som har ansvaret för att raset utlöstes. Enligt Vägverket kommer Statens haverikommission att lägga fram sin rapport efter nyår. Först därefter tar Vägverket ställning till om man ska rikta några skadeståndskrav mot Peab, som är entreprenör för motorvägsbygget, eller någon annan.