Med en ljus- och ljudshow i Kungsträdgården i Stockholm presenterades den nya modellen EX90 för omkring 200 journalister från hela världen, den första Volvobil som byggts för eldrift från grunden.
Företagets målsättning är att år 2030 enbart sälja elbilar. EX90 är tänkt att följas av en ny elbilsmodell varje år, och enligt vd:n Jim Rowan är EX90 ”det första stora steget” mot detta.
– Det är mycket viktigt bil för företaget, säger Jim Rowan till SVT.
Kritik om långsamhet
Den nya stadsjeepen har en prislapp på 1,1 miljon kronor och har en räckvidd på 60 mil. Men det kan levereras tidigast om ett år, vilket får kritik av den norske motorjournalisten Tore Benediktsen.
– När kunder får den är den föråldrad, så fort går utvecklingen, säger han.
I klippet ovan hör du Jim Rowan bemöta kritiken.
Slopad bonus
Ett annat orosmoln kom så sent som under gårdagen från politiskt håll som tog ett helt annat kliv – enligt kritikerna ett rejält sådant bakåt – när det gäller klimatfrågan.
Den tidigare klimatbonusen för elbilar som inneburit en reduktion på 70 000 kronor för bilköpare togs högst oväntat bort i regeringens budget. Bonusen hade visserligen inte gällt för Volvos nya elbil eftersom den kostar för mycket, men Björn Annwall, vice vd och kommersiell chef på Volvo Cars, var ändå överraskad av beslutet.
– Vår långsiktiga strategi bygger inte på subventioner. Sedan vet vi att de flesta regeringar vill gynna elektriska bilar framför fossila bilar, säger han.