Den manlige patienten har flugit in från Danmark med ambulansflyg och transporteras därefter vidare med ambulans till Södra Älvsborgs sjukhus. Runt handleden bär han ett id-band med ett personnummer. Mannen läggs in och får vård på hjärtintensiven.
– I alla vårdsituationer ska man försäkra sig att man har rätt identitet på den personen som man ska göra något för eller med, säger Jerker Nilson, chefläkare på SÄS.
Trots det kontrollerar sjukhuspersonalen aldrig mannens fotolegitimation. Under flera dagar vistas han på sjukhuset. Han remitteras också till Folktandvården på sjukhuset som är till för den som tillhör slutenvården.
Där fattar en tandläkare misstankar om att något inte står rätt till med mannens identitet. Hans nytagna röntgenbilder stämmer inte överens med tidigare tagna bilder i journalen och tandläkaren gör en avvikelserapport.
Det ska visa sig att tandläkaren har rätt.
Ovälkommen post
En tid senare får en boråsare en kallelse till gastroskopin och därefter en faktura från en vistelse på hjärtintensiven på sjukhuset i Borås. Men boråsaren har inte varit inlagd på sjukhuset och väntar heller inte på en kallelse.
Boråsaren försäkrar sjukhuset att de har tagit fel på person och han anmäler händelsen till Inspektionen till vård och omsorg, IVO. Det framkommer att patienten från Danmark har stulit boråsarens identitet och lurat till sig vård på sjukhuset.
SVT har pratat med boråsaren som fortfarande mår dåligt över att ha fått sin identitet kapad. Chefläkare Jerker Nilson har full förståelse för det.
– Det måste vara fruktansvärt. Jag hade känt likadant om det var mig det gällde, säger han.
Kunde fått allvarliga konsekvenser
IVO riktar nu kritik mot Västra Götalandsregionen för brister i identitetskontrollen i det aktuella fallet.
Hur identitetsstölden gick till och vem patienten från Danmark egentligen var vet är än idag okänt för chefläkare Jerker Nilson. Han är mycket förbryllad kring händelsen och beskriver den som spektakulär.
Sjukhuset i Borås har förtydligat sina rutiner kring id-kontroll av patienter.
– Den viktigaste effekten är att prata med medarbetarna om att man måste göra det här, och att man inte låter sig luras, säger Jerker Nilson.