Nicklas Gustafsson har två val.
Antingen skulle han cykla hemifrån klockan 02 på morgonen för att hinna med första morgontåget från Uddevalla klockan 06. Eller så cyklar han in en dag tidigare för att parkera cykeln vid tågstationen, tar bussen hem igen för att sedan på resdagen ta bussen till tågstationen och då ta med sig cykeln på tåget.
Han väljer den sistnämnda. Orsaken till den långa resvägen är att Västtrafik inte tillåter resenärer att ta med sina cyklar på bussen.
Pilotstudie i höst
Tidigare har cyklar kunnat fraktas i bagageutrymmen. Men eftersom Västtrafik håller på att fasa ut den typen av höga bussar ser man inte det som en möjlighet längre, enligt Karin Ryberg, strateg vid Västtrafik. Alternativet är ett cykelställ bak på bussen.
– Vi har gjort bedömningen att det är en för stor säkerhetsrisk. Föraren och resenären måste vara bakom bussen vid lastning och det kan vara rent olämpligt i vissa miljöer, säger hon.
Men frågan lever i högsta grad. Senare i höst ska en pilotstudie genomföras i Skövde där cyklar ska få åka med i bussen, dessutom ska Västtrafik utreda om det är möjligt att tillåta cyklar på vissa landsbygdsbussar.
Extra restid på åtta timmar
Just den här dagen när SVT följer med på Nicklas cykeltur ska cykeln parkeras i Göteborg inför söndagens avresa mot Malmö. Det innebär att han efter avresan från Lysekil vid 09-tiden är hemma igen strax efter 17.
Hade du inte kunnat göra det här lättare för dig, som att låna en cykel när du kommer fram?
– Men jag vill ju kunna ha med min cykel. Sedan är det något av en tyst protest mot Västtrafik också.
Här får cykeln följa med
Cykel på buss tillåts i någon utsträckning i 15 av Sveriges 21 regioner. Många regioner har olika regler för stadstrafiken respektive regiontrafik/landsvägsbussar.
I Blekinge, Stockholm, Värmland, Västerbotten, Västmanland och Västra Götaland är det förbjudet att ta med cykeln ombord på bussen.