De nuvarande slussarna i Trollhättan är i år exakt hundra år gamla. Det finns även äldre slussar, den första i området byggdes år 1800.
Men dagens slussar börjar bli i riktigt dåligt skick. Enligt Sjöfartsverkets beräkningar håller de till 2030 men knappt en dag längre.
Sedan några år utreds vad som är lämpligast, att lägga ner slussarna och därmed hela Vänersjöfarten – eller att bygga nya slussar.
Under måndagen presenterade Trafikverket sin så kallade ”Åtgärdsvalsstudie”.
– Den visar att det är inte ett alternativ att renovera befintliga slussar. Det som krävs är helt nya slussar och kostnaden blir tre miljarder kronor, säger Bertil Hallman, projektledare vid Trafikverket.
Det finns ett annat, mer kontroversiellt alternativ. Det är att släcka hela Vänersjöfarten och låta alla transporter gå landvägen.
Det bedöms som mer samhällsekonomiskt lönsamt.
– Det beror på att när vi jämför så räknar vi statens ökade inkomster från dieselskatt som fler lastbilstransporter skulle innebära, säger Bertil Hallman.
Det argumentet sågades dock under Trafikverkets informationsdag av så gott som samtliga närvarande.
– Med den logiken kan vi säga att det är bättre att alla kör egen bil istället för att åka kollektivt för då får vi in mer drivmedelsskatt, säger Tomas Rister, (S), regionstyrelsens ordförande i Värmland.
Just området kring norra Vänern skulle förmodligen drabbas allra hårdast om sjöfarten avvecklades. Många industrier skulle enligt beräkningar som gjorts tvingas lägga ner.
– De skulle heller inte flytta till Göteborg. De skulle flytta utomlands, varnar flera av deltagarna på dagens informationsmöte på Innovatum i Trollhättan.
Enligt en regionalekonomisk konsekvensanalys gjord av ett konsultbolag för Västra Götalandsregionens och Värmlands räkning skulle en nedläggning betyda runt 1400 förlorade arbetstillfällen, i ett första steg.
– Men konsekvenserna är oöversiktliga, de går inte att räkna på, säger Kristofer Andrén, konsult på företaget WSP.
Tidigast 2018 kommer politikerna i riksdagen att fatta det avgörande beslutet. Därefter väntar miljöprövningar och diverse processer.
Ett nybygge kan startas tidigast 2026. Då återstår bara fyra år innan de nuvarande slussarna bedöms vara slutkörda.
Nu startar alltså dels en kamp mot klockan, dels en omfattande övertalningskampanj för att få riksdagspolitikerna att köpa de västsvenska politikernas vision om framtiden.