Göteborg tar efter Stockholm, som redan 2017 införde riktlinjer mot sexistisk och rasistisk utomhusreklam.
– Vi har hämtat inspiration från Stockholm där det fungerat bra de senaste åren. Affischer har anmälts och plockats bort, säger Stina Svensson (Fi), som varit drivande bakom motionen som nu klubbats igenom i kummunfullmäktige.
– Det är en seger för samhället. Alla ska kunna känna sig välkomna på spårvagnen, tillägger hon.
Fogelklou (SD): ”Finns redan lagstiftning”
Sverigedemokraterna och Alliansen röstade emot motionen, och enligt Jörgen Fogelklou (SD) gör förbudet ingen skillnad.
– Vi har redan en svensk lagstiftning som ska följas, självklart får man inte annonsera exempelvis ett rasistiskt budskap. Det är hets mot folkgrupp. Dessutom finns reklamombudsmannen som också reglerar dessa saker, säger Jörgen Fogelklou (SD).
Han menar att det främst är unga människor som drabbas av den här typen av reklam, men att de har andra reklamytor online. Enligt Fogelklou (SD) bör fokus snarare ligga på exempelvis casinoverksamheter.
Men Stina Svensson (Fi) menar att det saknas tydlig lagstiftning mot just könsdiskriminerande reklam.
– Vi vill gärna se en nationell lag, för det finns inte idag.
Trafiknämnden tar fram riktlinjer
Vad som kvalificeras som sexistisk och rasistisk reklam av kommunen står ännu inte klart. Det är trafiknämnden i Göteborg som får i uppdrag att ta fram riktlinjer på hur förbudet ska efterlevas.
– Det ligger på trafiknämndens bord och vi hoppas de tar tag i det så snart som möjligt, säger Stina Svensson (Fi).