Med hjälp av specialverktyg kopplat till en hjullastare skopades de första träden upp utanför Nils Ericssonterminalen vid centralstationen vid lunchtid under måndagen. Under eftermiddagen kom entreprenörerna igång med arbetet nedanför Kvarnberget där de större träden krävde mer omsorg. Arbetet kommer pågå till och med december och omfattar 200 träd. Nästa år samt året därpå kommer Trafikverket flytta ytterligare 100 träd i Haga.
– Först och främst handlar det om att det inte får vara för kallt. Sedan har vi alla tillstånd som behövs och att göra förberedande arbete gör vi inför alla stora projekt, säger Leif Alfredsson som är biträdande projektledare på Trafikverket.
Protesterade på platsen
Med på plats var för att demonstrera var också organisationen Nätverket trädplan Göteborg. De anser att det inte är nödvändigt att börja nu efter som det inte finns någon dom i Mark- och miljödomstolen ännu. En dom som med största sannolikhet kommer överklagas när den avkunnas i januari.
– Vi och de vet att de juridiska processerna inte kommer vara klara förrän tidigast om ett förmodligen två år och det är inte troligt att de får sätta igång innan besluten är färdiga, säger Barbara Lindell som är ordförande i Nätverket trädplan Göteborg.
De är dessutom kritiska om träden kommer klara av en flytt för att sedan planteras igen. På Trafikverket litar man dock till den tyska specialistentreprenör som har anlitats.
– Använder man rätt metod så går det alldeles utmärkt. Vi har anlitat europas bästa experter för att flytta träd och sedan kommer vi vårda dem på deras nya växtplats både med gödsling och vattning, säger Leif Alfredsson.
Kostar 75 miljoner
Notan för träden som ska ge plats för vägomläggningar och schaktning är 75 miljoner kronor. Dit räknas också kostnader för 500 träd som ska tas ner och ersättas. Enligt Trafikverket är trädflytten det enda alternativet för att bevara större träd som inte går att köpa in.
– Vi förstår att trädflytten väcker känslor hos människor men vi gör det för att vi ska bevara träden, säger Alfredsson.