Den nya sjöräddningsbåten är 12 meter lång och väger 8,6 ton, vilket är drygt fyra ton lättare än den tidigare.
En av orsakerna är bland annat för att den den är byggd i det lättare materialet kolfiber medan den tidigare är i glasfiber.
– Den här drar mindre bränsle vilket är positivt för miljön, säger Jonas Carlsson, nybyggnationsansvarig på Sjöräddningssällskapet i Göteborg.
Stationerad på Tjörn
Men att sjösätta en båt, som aldrig varit i vatten tidigare, är inte bara en dans på rosor. Det fick Sjöräddningssällskapet erfara den här dagen ute på Öckerö i Bohuslän.
– Orsaken till att det dröjde med provkörningen är ingenting konstigt för det går inte att prova allt innan man kan köra motorerna ordentligt i sjön, säger Jonas Carlsson.
Den nya sjöräddningsbåten ska vara stationerad i Skärhamn på Tjörn och har enligt Jonas Carlsson kostat mellan 12 och 13 miljoner kronor att bygga.
Den är inte helt färdigutrustad ännu, därav den inte helt säkra siffran i nuläget. Pengarna är donerade av en privatperson.
Rädda fler liv
– Vi hoppas att vi kan rädda fler liv och vara snabbare på plats med en toppfart på strax över 40 knop. Det är också lättare för våra frivilliga att lära sig manövrera den här båten.
Det är Sjöräddningssällskapets egen utveckling och projektet med att ta fram den nya sjöräddningsbåten har tagit drygt tre år.
– Det är väldigt mycket tid och energi som ligger bakom och vi har haft våra frivilliga sjöräddare i fokus. Det är jätteskönt att se den i sjön nu.