• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Simon Brohede i blå jacka, rosa mössa och cykelhjälm, får instruktioner av Anna-Maria Brohede från Högskolan i Skövde i lila jacka och toppluva inför testet med drönarbelyst cykelbana

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Testcyklisten Zimon Brohede får instruktioner av Anna-Maria Alklind Taylor från Högskolan i Skövde inför testet med drönarbelyst cykelbana. Foto: Bosse Carlqvist/SVT

Nytt projekt: Här lyser drönare upp vägen åt cyklister i Skara

Uppdaterad
Publicerad

I Skara testas nu drönare med strålkastare som följer cyklister på mörka cykelbanor utanför staden. Svenska forskare ligger bakom systemet, som kan bli ett alternativ till dyr gatubelysning.

– Det gör stor skillnad. Du har betydligt större chans att hinna se vilda djur, konstaterar Fredrik Lundgren, efter att ha testcyklat åt forskarna.

Systemet bygger på att du beställer ljuset i en app i mobilen. Appen skickar information som känner av cyklistens position och skickar upp drönare som lyser upp vägen. Allt fungerar redan idag automatiskt, men lagen kräver än så länge att det finns drönarpiloter på plats.

– Drönaren har två stycken LED-lampor på tillsammans 32 watt, så det är ganska bra ös i den lampan, konstaterar Andreas Gising från forskningsinstitutet RISE i Linköping.

Starkare än cykellampor

I Skara kommun förbinds tätorterna Ardala, Skara, Axvall och Varnhem med en cykelbana. En sträcka på 20 km som till stor del går på den gamla järnvägsbanken från de nedlagda järnvägarna Göteborg-Skara och Skara-Skövde. Utanför tätorterna är det kolmörkt på cykelbanan och vanliga cykellysen lyser bara upp en smal remsa av vägen.

Skara kommun har beräknat att det kostar åtta miljoner kronor att sätta upp gatubelysning på 10 km cykelväg. Vad ett system med drönare skulle kosta vet ingen idag, men förhoppningen är att det skulle bli billigare. Projektet ska ta reda på hur cyklisterna tycker det fungerar. Kostnader blir en senare fråga.

Lagstiftningen ett hinder

Nu finns alltså tekniken. Men lagstiftningen kräver att det finns drönarpiloter på plats som har uppsikt över drönarna. På sikt väntar sig forskarna att den här lagstiftningen ska ändras.

Forskningsinstitutet RISE i Göteborg och Linköping, högskolani i Skövde, Jönköping University samarbetar med Skara kommun i projektet.

Se cyklisternas överraskning när drönarljuset tänds i videon ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.