Systemet bygger på att du beställer ljuset i en app i mobilen. Appen skickar information som känner av cyklistens position och skickar upp drönare som lyser upp vägen. Allt fungerar redan idag automatiskt, men lagen kräver än så länge att det finns drönarpiloter på plats.
– Drönaren har två stycken LED-lampor på tillsammans 32 watt, så det är ganska bra ös i den lampan, konstaterar Andreas Gising från forskningsinstitutet RISE i Linköping.
Starkare än cykellampor
I Skara kommun förbinds tätorterna Ardala, Skara, Axvall och Varnhem med en cykelbana. En sträcka på 20 km som till stor del går på den gamla järnvägsbanken från de nedlagda järnvägarna Göteborg-Skara och Skara-Skövde. Utanför tätorterna är det kolmörkt på cykelbanan och vanliga cykellysen lyser bara upp en smal remsa av vägen.
Skara kommun har beräknat att det kostar åtta miljoner kronor att sätta upp gatubelysning på 10 km cykelväg. Vad ett system med drönare skulle kosta vet ingen idag, men förhoppningen är att det skulle bli billigare. Projektet ska ta reda på hur cyklisterna tycker det fungerar. Kostnader blir en senare fråga.
Lagstiftningen ett hinder
Nu finns alltså tekniken. Men lagstiftningen kräver att det finns drönarpiloter på plats som har uppsikt över drönarna. På sikt väntar sig forskarna att den här lagstiftningen ska ändras.
Forskningsinstitutet RISE i Göteborg och Linköping, högskolani i Skövde, Jönköping University samarbetar med Skara kommun i projektet.
Se cyklisternas överraskning när drönarljuset tänds i videon ovan