Den senaste veckan har det stormat kring Stenas Danmarksterminal efter att koncernchefen Dan Sten Olsson gått ut och sagt att man trots allt inte tänker flytta terminalen.
Sedan länge pågår Göteborgs stads planer för att bygga om hela terminalsområdet till nya bostadskvarter och flanerstråk för att göteborgarna ska få tillgång till vattnet.
Politikerna osäkra
Men efter Dan Sten Olssons utspel verkar plötsligt politikerna vackla. Det ansvarige kommunalrådet Ulf Kamne, (MP), säger nu att det inte är helt säkert att terminalen kommer att behöva flytta.
Även Göteborgs hamn säger att det blir svårt att slå ihop Danmarks- och Tysklandsterminalerna vid Majnabbe, vilket har föreslagits.
”Slussa passagerarna i mindre båtar”
Nu ger sig Yimby in i debatten.
– Bygg om enligt planerna men låt Stena ha kvar en liten passagerarterminal i Masthugget. Sedan kan passagerarna slussas i mindre båtar till färjorna som avgår från ytterhamnarna, säger Patrik Höstmad, samordnare för nätverket i Göteborg.
Yimby arbetar för en förtätad innerstad och för ett Göteborg med mindre fordonstrafik, och är poltiskt oberoende.
– Vi har diskuterat oss fram till det här förslaget. Vi vill inte ha kvar uppställningsplatserna och den tunga trafiken, det vill ingen. Samtidigt ser vi en poäng med att fotpassagerarna fortsätter att komma in till Masthugget och de mer centrala delarna av staden.
Men tror du att förslaget är realistiskt?
– Ja det tror jag absolut, säger Patrik Höstmad.
Vad tror du Dan Sten Olsson säger?
– Han skulle nog säga nej. Han försvarar nog det han har då det är en optimal och billig lösning för Stena, utan att några investeringar behöver göras. Men det är nog dags att han tar med sig företaget in i framtiden.