Ann Rosman och Linda Hammarberg, boende i Marsstrand. Klicka på klippet ovan för att höra vad de tycker om prishöjningen på Marstrandsfärjan. Foto: SVT

Boende rasar mot prishöjningen på Marstrandsfärjan: ”Splittrar samhället i två”

Uppdaterad
Publicerad

Årskortet för Marstrandsfärjan kostar nu fyra gånger så mycket jämfört med 2020. Boende och verksamma på Koön och Marstrandsön rasar mot prishöjningen och har nu startat en namninsamling för att påverka Kungälvs politiker att sänka priset.

– I längden kan det innebära att ön dör ut, säger Ann Rosman, boende i Marstrand.

Klicka på klippet ovan för att höra boende och verksamma på Koön och Marstrandsön om chockhöjningen.

Diskussionenarna om priset för Marstrandsfärjan har gått heta sedan Västtrafik meddelade att de ska införa en ny zonindelning. Ett årskort för att ta Marstrandsfärjan skulle med den nya modellen gå från att kosta 970 kronor till 7 950 kronor.

Men i samband med att zonindelningen började gälla den 5 november beslutade Kungälvs kommun att ta över trafikplikten och därmed ansvaret för färjan.

– Zoninförandet blev negativt för hela Kungälvs kommun och Marstrand i synnerhet. Regionen vägrade att ge med, så kring Marstrandsfärjan kom vi fram till att den enda lösningen var att ta över trafikplikten, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande i Kungälv.

Priset för ett årskort för Marstrandsfärjan sattes istället på 3975 kronor för en vuxen person och började gälla vid årsskiftet.

”Måste medvetet ha tänkt fel”

Men de som bor och är verksamma på Koön och Marstrandsön och som är beroende av färjan tycker fortfarande att prissättningen är för hög. Enligt Linda Hammarberg, som bor på Marstradsön, funderar flera på ön att flytta på grund av prishöjnignen.

– Det är inte rimligt för en barnfamilj att betala omkring 14 000 per år för att kunna ta färjan. Jag har svårt att tro att det är sant, man måste medvetet ha tänkt fel, säger hon.

”Kommer göra justeringar”

Miguel Odhner (S) håller med om att priset fortfarande är för högt, men menar det inte möjligt för kommunen att sätta ett lägre pris.

– Det är fortfarande för dyrt och djupt orätt mot Marstrandsborrna. Men vi gör det här utifrån självfinansieringsprincipen. Ett lägre pris skulle innebära att vi tvingas ta ett antal miljoner från skola och omsorg och det vill vi inte göra, säger han och fortsätter:

– Alternativet hade varit värre, och långsiktigt tror jag att det kommer att bli bra. Nu ska vi utvärdera det här och kommer göra justeringar framöver, säger han.

Fakta/Jämförelse

Ett årskort för att pendla mellan Göteborg och Öckerö kostar 7 950 kronor (zon A hos Västtrafik).

Ett årskort för att pendla mellan Göteborg och Kungälv kostar 11 950 kronor (zon AB hos Västtrafik).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.