Robert Åberg, ordförande för Hällebergsförsamling och huvudman för skolan. Foto: Privat

Ordförande för Hällebergsförsamling: ”Frågorna verkar ligga i tiden”

Publicerad

Undervisning med konfessionella inslag och som inte alltid vilar på vetenskaplig grund, det är några av de punkter som Skolinspektionen kräver att Hällebergsskolan ska åtgärda.

Ordförande för frikyrkan Hällebergsförsamlingen och huvudman för Hällbergsskolan Robert Åberg kommenterar Skolinspektionens kritik.

– Vi kommer att uppfylla Skolinspektionens krav men vi tycker att vitesföreläggande är högt i förhållande till kritiken, säger Robert Åberg och tillägger att de inte tagit ställning till om de ska överklaga vitesbeloppet än.

– Vi har några veckor på oss att ta ställning, just nu arbetar vi med att se över de punkter där vi inte anses uppfylla kraven.

Är du förvånad över den kritik som riktats mot er?

– I grunden, i många frågor, har vi en bra undervisning. Det inspektionen visade var att undervisningen inte är tillräcklig. Det man kan tillägga är att Skolinspektionen under hösten 2017 gjorde en tematisk kvalitetsgranskning gällande sex- och samlevnadsundervisningen. De gjorde en enkätstudie på 450 skolor och 28 av skolorna granskades genom verksamhetsbesök, säger Robert Åberg och förtsätter:

– Majoriteten av skolorna saknade systematiskt utvecklingsarbete av sex- och samlevnadsundervisningen och bara en bråkdel av skolorna kopplar samman arbetet med sex och samlevnad till värdegrunden, där alla lärare är berörda. Detta är inget försvar, men det verkar ligga i tiden de här frågorna. Och det är tydligen fler skolor som kritiserats.

Redan 2004 kritiserades skolan av Skolinspektionen för att de i biologiundervisningen beskrev skapelseläran som en teori för livetsuppkomst.

Nu får ni kritik för samma sak?

– Det var längesedan, jag kan inte kommentera just det. Men vi undervisar utefter vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, men vi berättar också om den kristna skapelseläran. Det vi behöver göra är att inte blanda ihop dessa utan vara tydliga i undervisningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.