– Det är väl fantastiskt. En once in a lifetime-upplevelse, säger Peter Alexandersson som är VD på Ostindiefararen Götheborg, och som hoppas kunna åka med en bit av sträckan.
Planerna är fortfarande i ett tidigt skede. Förhoppningen är att fartyget ska lämna Göteborg i april nästa år och komma fram till Kina i oktober. Men det blir inte samma väg som under resan 2005, utan ”snabbspåret” via Medelhavet och Suezkanalen. En tre månader kortare resa. Och innan Götheborg kan segla hela vägen till Asien måste den testas på lite närmare vatten. Sist fartyget var ute var 2015.
– Det var ett tag sedan hon var ute och seglade, så vi hoppas kunna komma ut på någon resa i Sverige i slutet av sommaren, säger Peter Alexandersson.
Ett års förberedelse krävs
Det behövs ungefär ett års förberedelse för en Asien-resa. Exakt när Ostindiefararen kan lämna Göteborg för kortare strapatser beror på pandemiläget. Förra året skulle hon ha varit på sommarturné till Stockholm, men de planerna fick som så mycket annat skrotas.
Transportföretaget Greencarrier AB har köpt samtliga aktier i Svenska Ostindiska Companiet AB, vilket framgår av ett pressmeddelande under måndagen. Greencarrier AB tar därmed också över ägandet och ansvaret för ”The Swedish Ship Götheborg”.
Så här såg det ut i april 2020 när Ostindiefararen hyllade sjukvården under pandemin med med skott och sjömanssång