I februari kommer de fastigheter som ligger i vägen för nya bron att börja rivas, bland annat shellmacken intill bussterminalen.
– Vi kommer att göra förberedande arbeten med början första februari coh sex månader framåt och vi börjar med ledningsomdragningar utefter Norra Sjöfarten och Hamntorget, säger Camilla Landén, biträdande projektledare för Hisingsbron på Trafikkontoret i Göteborg.
Nya ledningar kommer att dras i gatan utefter Norra Sjöfarten och förbi Hamntorget ner mot vattnet. Ledningar som idag ligger på parkeringsytorna kommer att flyttas och samlas i ett stråk i gatan för att förenkla senare utveckling av området.
Byggstart troligen hösten 2016
Bygget av Hisingsbron kan inte få startsignal förrän överprövningen i Mark- och miljööverdomstolen blir klar, troligen i slutet på december. Först därefter kan huvudentrepenören kontrakteras och konkreta byggplaner sätta i gång.
– Vår förhoppning är att själva bygget av bron kommer igång till hösten 2016, säger Camilla Landén.
Men rivningen av de hus som ligger där nya bron ska byggas kan påbörjas redan nu. Flera hus som ligger på Hisingssidan där bron ska gå fram kommer att rivas. Även de två parkeringshus (Wasakronan och Platzer) som ligger under Götaälvbron vid Lilla Bommen kommer att rivas. Området behövs för att ge plats åt bland annat det nya Hamntorget som ska ligga vid älven framför Läppstiftet.
P-arken flyttas
För att i någon mån ersätta de förlorade P-platserna kommer troligen den flytande parkeringsbåten P-arken att flyttas till Lilla Bommen-området.
Cyklisterna kommer att bli av med sin cykelväg intill Lilla Bommen under en kort tid, men därefter kommer trafikkontoret att sätta upp belysning längs GC-banan under bron för att området ska kännas tryggt trots pågående arbeten.
Huvudentreprenören kan kontrakteras när detaljplanen, järnvägsplanen och miljödomen har vunnit laga kraft.
Den 30 september 2015 avslog länsstyrelsen Ale kommuns överklagande av detaljplanen.
Järnvägsplanen har tillstyrkts av länsstyrelsen och skickats till trafikverket för fastställelse. Trafikverket avvaktar beslut i Mark- och miljööverdomstolen gällande vattendomen samt att detaljplanen vinner laga kraft innan fastställelse kan ske.
Den 15 september 2014 godkände Mark- och miljödomstolen vattendomsansökan för Hisingsbron och gav staden verkställighetsförordnande.
Den 19 december 2014 beslutade Mark- och miljööverdomstolen att ansökan ska överprövas i domstolen. Detta sedan bland annat flera kommuner runt Vänern protesterat mot att Hisingsbron blir för låg för den kommersiella sjöfarten.
Verkställighetsförordnandet från Mark- och miljödomstolen kvarstår.