Det Stockholmsbaserade bolaget HOJAB skötte redan större delen av Göteborgs parkeringsbolags inkassoverksamhet när P-bolaget förra året bestämde sig för att lägga ut sin kundtjänst på entreprenad.
Under endast två augustiveckor, mitt i semestern, valde P-bolaget att annonsera ut affären. In kom bara tre anbud, varav ett från HOJAB, som även vann affären.
Den främsta orsaken till att flera ansåg att det bara var HOJAB som kunde vinna var att P-bolaget ställde som krav att den som vann skulle jobba i ett datasystem som ägdes och drevs av HOJAB.
P-bolaget har i efterhand hävdat att programmet skulle vart gratis för alla, men det är inget man kunnat styrka i någon form av avtal och detta förnekades också av HOJABs högste chef i Västnytts reportage.
Den granskning som nu genomförs av en av Göteborgs stadsjurister kommer att presenteras efter sommaren. Men redan nu säger juristen Erik Lindskog till Västnytt att han konstaterat flera oklarheter i upphandlingen.