Foto: SVT

Kommunen granskar upphandling

Uppdaterad
Publicerad

Den upphandling av kundtjänst som Göteborgs parkeringsbolag gjorde förra året, ska nu granskas. Efter Västnytts reportage har P-bolagets styrelse bett en av kommunens egna jurister att syna upphandlingen som flera personer i branschen anser var riggad så att endast ett bolag kunde vinna.

Det Stockholmsbaserade bolaget HOJAB skötte redan större delen av Göteborgs parkeringsbolags inkassoverksamhet när P-bolaget förra året bestämde sig för att lägga ut sin kundtjänst på entreprenad.

Under endast två augustiveckor, mitt i semestern, valde P-bolaget att annonsera ut affären. In kom bara tre anbud, varav ett från HOJAB, som även vann affären.

Den främsta orsaken till att flera ansåg att det bara var HOJAB som kunde vinna var att P-bolaget ställde som krav att den som vann skulle jobba i ett datasystem som ägdes och drevs av HOJAB.

P-bolaget har i efterhand hävdat att programmet skulle vart gratis för alla, men det är inget man kunnat styrka i någon form av avtal  och detta förnekades också av HOJABs högste chef i Västnytts reportage.

Den granskning som nu genomförs av en av Göteborgs stadsjurister kommer att presenteras efter sommaren. Men redan nu säger juristen Erik Lindskog till Västnytt att han konstaterat flera oklarheter i upphandlingen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.