Bedrägeripolisens fyra bästa råd

Polisen varnar för nya bedrägerimetoden: ”Extremt manipulerande”

Uppdaterad
Publicerad

De utger sig för att komma från Elgiganten, Postnord eller din bank. Sen skrämmer de dig med att du blivit ID-kapad eller att ditt bankkort använts för att köpa varor du aldrig beställt. Nu går polisen ut och varnar för nya bedrägerimetoder där de som ringer kan lägga ner många timmar på att få tillgång till känsliga bankuppgifter.

Under december anmälde omkring 50 personer bara i Göteborgsområdet att de drabbats av ett bedrägeri eller ett bedrägeriförsök. Många av de drabbade bor i Mölndal, uppger Anna-Karin Kjellgren, vid bedrägerisektionen på polisen i region Väst.

– Det är ungefär 30-35 utförda bedrägerier i Storgöteborg, men utöver det har det varit ett 20-tal försök. Det är många.

I många fall den senaste tiden har bedragarna lagt ner mycket tid och kraft för att lura av offren bankuppgifter. I en del fall rör det sig om upprepade telefonsamtal, i andra fall – som när Berit Westberg drabbades – rörde det sig om ett väldigt långt telefonsamtal med en utstuderad metod.

De allra flesta bedrägerier har just nu en sak gemensamt, de riktar sig mot de allra äldsta i Sverige.

– Det är väldigt tråkigt och fult att man går på äldre. 70 procent av alla drabbade är över 70 år, säger Kjellgren.

Hur mår de som drabbats?

– Många av de som drabbats skäms över att de blivit lurade. Men dom som ringer upp är väldigt duktiga. De är vältaliga och extremt manipulerande, säger hon.

I klippet ovan berättar Anna-Karin Kjellgren om sina fyra bästa tips på hur man skyddar sig mot bedrägerierna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.