Pressverket, karossverkstaden och måleriet på Nevs fabrik i Trollhättan har varit i full gång de senaste månaderna. 112 färdigmålade karosser och 140 ”byggsatser” har producerats för att fraktas till den nybyggda fabriken i Tianjin.
– Vi skulle kunna bygga hela bilen här, men en av anledningarna till att vi inte gör det är att vi inte får, berättar Morgan Fransson, platschef på fabriken i Trollhättan.
För att få en tillverkningslicens för att verka på den kinsesiska maknaden krävs att monteringen görs i landet och på sikt måste också mer av karossen tillverkas på plats.
Båda fabrikerna växer
Så nästa steg för fabriken på Stallbacka blir att specialisera sig på att leverera underredsmoduler och vissa pressade plåtar till den serieproduktion av bilar som förväntas starta i augusti 2018.
Man räknar med att tillverka 10 000 bilar nästa år och för att klara den produktionstakten måste det nyanställas. 70 personer på fabriken i Trollhättan, där man idag är 800 och närmare 1.500 i Tianjin, där är man idag 500 personer.
– Så det är en jätteresa vi ska göra, säger Morgan Fransson.
Trollhättepersonal blir lärare
En del i förberedelserna fram till produktionsstarten nästa år är att personal från fabriken i Trollhättan ska resa till Kina för att lära upp den nyanställda personalen. En av dem är Beata Milewska, teamledare för karossavdelningen som jobbat på fabriken i 34 år – både under Saab och Nevs.
– Det känns väldigt spännande. Jag vet att det är en del kulturskillnader men jag vill gärna dela med mig av allt jag kan till de andra, säger hon.