NCC vann upphandlingen av barnsjukhuset år 2014. Men ganska omgående förstod projektledningen hos Västfastigheter att det behövdes en ny försörjningsbyggnad för el och värme, och tillhörande kulvertar.
Västfastigheter gav då uppdraget, som kostar runt 200 miljoner kronor, till NCC som ett tillägg till barnsjukhuset. Trots att det borde ha upphandlats som ett separat uppdrag så att andra företag hade kunnat lämna anbud.
”En upphandling kan ta tid”
Lars Jansson motiverar det med att det annars fanns en risk att de inte blivit klara i tid.
– En upphandling vet man aldrig hur lång tid den tar med eventuella överklaganden, säger Lars Jansson, förvaltningschef på Västfastigheter.
Men man får ju inte bryta mot lagen bara för att det tar lång tid?
– Nej, så är det.
Har ni brutit mot lagen då?
– Det kan vara så att vi har varit ute i tassemarkerna runt den direktupphandlingen där, ja, säger Lars Jansson.
Redan fått hundratals miljoner mer
Andrea Sundstrand, expert på offentlig upphandling, är kritisk till hur det här gått till och menar att det kan bli dyrare för skattebetalarna.
– Men det vet vi ju inte eftersom ingen annan har fått chansen att lämna anbud. Det är det som är det allvarliga i det. Det är konstigt att de inte är mer försiktiga med skattebetalarnas pengar när det rör sig om så fruktansvärt mycket pengar.
Västfastigheter har redan efterfrågat mer pengar för barnsjukhuset. I maj 2016 sköt regionstyrelsen till 214 miljoner kronor för förbättringar på själva barnsjukhuset som robustare tekniska system, lokal uppvärmning av vårdrum och färger på glasfasaden.
Vid samma tillfälle beslutade regionstyrelsen att Västfastigheter fick ytterligare 215 miljoner kronor för ny teknisk infrastruktur – vilket innebar just en ny försörjningsbyggnad och kulvertar.
NCC bygger dessa just nu, så slutnotan är inte fastställd. Prognosen för hela barnsjukhuset har dock ökat från 1,2 till 1,9 miljarder kronor, och kommer att öka ännu mer, enligt Lars Jansson.
”Vi skulle inte gjort så idag”
Det här kan alltså röra sig om otillåten direktupphandling som faktiskt är ett lagbrott, hur ser du på det?
– Med den diskussionen som är internt hos oss med vad vi ska handla upp, och när vi ska handla upp, så skulle vi inte gjort så idag, säger Lars Jansson, förvaltningschef på Västfastigheter.
Men det här är ju regler ni ska kunna utan och innan, tänker jag?
– Ja, så är det.
Vad är det som har gått fel här då?
– Jag tror att det som har fallerat är ambitionen av att i tid få fram projektet. Och den komplexitet det är att gå in emellan och hitta gränser mellan projekt som ska hänga ihop så intimt, som försörjningscentral och kulvertar. Så det var ett val som gjordes då, säger Lars Jansson
Fakta
Offentlig upphandling
Reglerna för offentlig upphandling bygger på EU-direktiv och är till stor del likadana inom hela EU.
Grundprinciperna bygger på objektivitet och öppenhet.
De upphandlande myndigheterna ska vara sakliga och välja leverantör utifrån det som köps.
Det får inte förekomma lojalitet mot det egna landets leverantörer eller tidigare leverantörer.
Valet av leverantör ska ske på affärsmässig grund och baseras på vilken leverantör som erbjuder den bästa varan eller tjänsten till de bästa villkoren.
Alla leverantörer, oavsett nationellt ursprung, ska få möjlighet att tävla på samma villkor i varje upphandling.
Direkt upphandling:
Med direktupphandling avses en upphandling utan krav på anbud i viss form.
Den vanligaste situationen då direktupphandling används är då det som ska köpas har ett värde som inte överstiger direktupphandlingsgränsen.
Inom lagen om offentlig upphandling (LOU) ligger gränsen för direktupphandling på 586 907 kronor.
Källa: Upphandlingsmyndigheten