I tio veckor fick en del av Västtrafiks biljettkontrollanter vara civilt klädda – innan fackförbundet Transportarbetareförbundet drog i handbromsen och utfärdade skyddsstopp.
– Jag tycker inte att det är rimligt att man ska behöva utsättas för hot och våld i genomsnitt en gång i veckan, säger Pierre Eklund, regionalt skyddsombud på Transportarbetareförbundet, i SVT:s Aktuellt.
Men Peter Hermansson (M) köper inte resonemanget.
Regionrådet: ”Sänder fel signaler”
– Problemet är att man sänder en signal om att det ger effekt att utsätta människor för våld, och det tycker jag sänder väldigt fel signaler, det är ju inte så vi ska arbeta, säger han.
Vidare menar att han att skyddsstoppet är en illa avvägd åtgärd i relation till intäkterna som riskerar att gå förlorade när de civila kontrollanterna tas ur tjänst.
– Västtrafik bedömer att man går miste om över en halv miljard i intäkter varje år på grund av fuskåkande. Jag kan tycka att det är märkligt att man inför skyddsstopp i stället för att föra en dialog och se om man kan lösa det på andra sätt till att börja med, säger Peter Hermansson.
”Kan bli ett systempåverkande problem”
Enligt Hermansson borde frågan lyftas till en högre instans.
– Det här är inte en fråga mellan arbetsgivare och fackrepresentanter om ni frågar mig, utan det här kan på sikt bli ett systempåverkande problem och då ska det hanteras på rätt nivå.