Vadbackens tunnlar ligger tätt intill ett villaområde i Uddevallla. Idag rivs tunnlarna och den nya konstruktionen beräknas vara klara till slutet av sommaren.
– Under sommarmånaderna är människorna generellt sett mer ute, man har öppna fönster och dörrar och då är det buller och vibrationer som är att beakta för vår del, säger Johathan Isaksson, projektledare.
Tunnelreparationer och kontaktledningsbyte på Bohusbanan är formellt två olika projekt. Avtalsvärde för upprustning av tunnlar är 495 miljoner, kontaktledningsbyte kommer att kosta cirka 160 miljoner.
Tio tunnlar ska rustas upp
Det är tio tågtunnlar som renoveras samtidigt. Arbetet pågår 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Tunnlarna är byggda mellan 1905-1907 och har inte rustats upp sedan början av 90-talet.
– I Kålgård och Skeppsvik exempelvis har vi ganska långa betongvalv in i tunnlar, mellan 40 och 100 meter långa och då vet vi inte bergkvaliteten bakom det. Vi har inte helt koll på varför vi har valv här, det finns ingen dokumentation kring det, säger Johathan Isaksson
Byte av kontaktledningar
Cirka 1000 stolpar och kontaktledningstråd på den fyra mil långa sträckan ska bytas ut.
– Anläggningen är 90 år gammal nu och det behöver göras en upprustning, säger Rickard Sunström, projektledare kontaktledningsbyte.
Alla plankorsningar mellan Uddevalla och Stenungsund är ur funktion under renoveringen men bilister ska ha koll på att det finns arbetsfordon och arbetare på spåret.
Se klippet ovan och följ med in i tunnlarna på Bohusbanan