Lastfartyget Rix Emerald som i fredags fick tekniska problem i Göta älv åkte vidare utan tillstånd och när Transportstyrelsen kontaktade befälhavaren la han på luren.
På lördagen var fartyget spårlöst försvunnet och kunde inte spåras via AIS – Automatic Identification System, som gör det möjligt att spåra stora fartyg.
”Hoppas de reder ut händelsen”
Skeppet med cypriotisk flagg var på väg från Lilla Edet till Montrose i Skottland och efter att Transportstyrelsen kontaktat Maritime and Coastguard Agency, MCA, den brittiska myndigheten, som har hand om säkerhetsfrågor till havs, väntade brittiska myndigheter in fartyget i Skottland.
– Jag hoppas att brittiska myndigheter reder ut händelsen när fartyget är framme i Skottland och är det inte i ordning kan engelsmännen lägga nyttjandeförbud på fartyget, vilket gör att fartyget inte kan avgå förrän bristerna är åtgärdade, sa Pekka Piirainen på måndagen.
Brittiska myndigheter ombord
När SVT Nyheter Väst kontaktar Pekka Piirainen på tisdagseftermiddagen berättar han att Maritime and Coastguard Agency, MCA, gått ombord på Rix Emerald, vilket GT var först med att rapportera om.
Enligt Pekka Piirainen på Transportstyrelsen har brittiska myndigheter i Skottland gjort en kontroll av fartyget och noterat brister men inget som är nyttjandeförbudsgrundande.
– De har väl antagligen inte hittat några allvarliga fel, säger han på tisdagen.
Han berättar att Transportstyrelsen ännu inte fått någon återkoppling från brittiska myndigheter gällande de punkter som Transportstyrelsen skickat i lotsrapporten.
– Varför AIS-spåret försvann samt om de verifierat att maskineriet fungerat hundraprocentigt har jag inte fått svar på, säger han.
Gick på grund
Det är inte första gången som Rix Emerald hamnat i trubbel. Enligt Skånska Dagbladet kolliderade båten med ett förtöjt fartyg i nordtyska Brunsbüttel 2016 och i januari gick det på grund och fastnade på en av lerbankarna utanför Landskrona.
SVT Nyheter Väst har sökt fartygets befälhavare utan framgång.