Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig berättar att RO har fått in sammanlagt tolv anmälningar mot dejtingsajten Rich meet beautiful. Reklamombudsmannen har dock hänvisat anmälarna till polisen, eftersom de anser att anmälningarna handlar om att reklamen skulle kunna vara uppmaning till koppleri.
– Vi är näringslivets självreglering och prövar bara själva reklamen, inte produkten eller tjänsten i sig. Och det är tjänsten som marknadsförs som de flesta reagerat på, säger hon.
Kan utreda utan anmälan
Reklamombudsmannen kan utreda reklam på eget initiativ, men har hittills aldrig gjort det. Huruvida det skulle bli aktuellt i det här fallet kan Elisabeth Trotzig inte uttala sig om i nuläget.
– Jag kan inte säga att det inte kommer bli ett ärende i framtiden rörande själva reklamen. Men i nuläget har vi gjort bedömningen att hänvisa anmälarna som reagerat på tjänsten till polisen, säger hon.
En av anmälarna är Maria Ahlin, grundare till organisationen Freethem, som arbetar mot prostitution och människohandel, och hon är besviken på RO:s beslut att inte gå vidare med anmälningarna.
– Jag tycker att Reklamombudsmannen har ett ansvar att utreda huruvida den här reklamen är könsdiskriminerande utifrån deras förordningar och krav, säger hon.
Diskriminerande mot kvinnor och män
Maria Ahlin håller med i bedömningen att polisen bör pröva om själva tjänsten är brottslig, men tycker att även reklamen bör fällas för diskriminering.
– Den här reklamen är diskriminerande både mot kvinnor och män. Män framställs ju som ingenting annat än bankomater i det här sammanhanget, säger hon.
– Läser man RO:s krav på var gränsen går för sexistisk reklam så anser jag från min bedömning att den då faller under de kraven, fortsätter hon.
Polisanmälan
Maria Ahlin och Freethem kommer att polisanmäla sajten för att försöka få polisen att pröva fallet mot koppleriparagrafen i lagen.
Chalmers studentkår har redan nu polisanmält dejtingsajten.
– Vi har polisanmält under dagen och ska följa upp imorgon för att se vad en eventuell rubricering blir, säger Noelle Madsen, kommunikatör på Chalmers studentkår.
VD och ägare för dejtingsajten säger till SVT att han inte ser några problem med konceptet och att sajten inte sysslar med något olagligt.