På e-handelsföretaget kontor i Borås arbetar 30 personer, och så tre robotar.
En av dem styrs av produktchefen Kristoffer Lindvall. För honom börjar arbetsdagen med att han kopplar upp sig via datorn från sitt hemmakontor. I samma stund tänds skärmen på roboten som är på plats bland kollegorna på kontoret.
”Kändes onaturligt till en början”
Lösningen blev en surfplatta utrustad med högtalare, en extra mikrofon och en kamera med samma synfält som det mänskliga ögat. Alltsammans sitter fast på hjul, som kan fjärrstyras.
– En del blev rädda och nästan sprang när de såg mig i korridoren. Och för mig kändes det till en början onaturligt att ha en vanlig konversation så här, berättar Kristoffer Lindvall.
En innovativ lösning på distansarbete som till en början var innebar blandade reaktioner.
– Alla kände nog att det var lite konstigt de första veckorna, instämmer Johan Davidsson.
Funkade inte att pendla
När företaget för två år sedan köptes upp gick flytten från Herrljunga till Ellos groups lokaler i Viared utanför Borås. För Mariestadsbon Kristoffer Lindvall blev pendlingen, på femton mil enkel sträcka, för lång.
– Det var viktigt för oss att behålla Kristoffer som var en nyckelperson i teamet. Vi började titta på olika lösningar för distansarbete, säger operativ chef Johan Davidsson.
Se ett längre inslag med Kristoffer Lindvall i SVT Play.
När företaget för två år sedan köptes upp gick flytten från Herrljunga till Viared utanför Borås. För Kristoffer Lindvall blev pendlingen, på femton mil enkel sträcka, helt enkelt för lång
Kommer till kontoret i bland
Men efter en inkörningsperiod så satte sig rutinerna.
– Nu fungerar det så bra att jag aldrig kan minnas om jag pratat med någon på riktigt eller via roboten. Det har blivit som en förlängning av mina sinnen, säger Kristoffer Lindvall
I dag sköter Kristoffer de flesta arbetsuppgifterna från hemmakontoret via roboten. Allt från att småprata i fikarummet till att hålla föredrag för alla anställda. En till två gånger i månaden åker han ändå till kontoret för att närvara fysiskt.
– Det enda som är svårt med roboten är att åka längre sträckor eller byta våningsplan, då får vi bära, säger operativ chef på Stayhard, Johan Davidsson.
Andra företag använder sig av videosamtal och videokonferenser – varför behöver ni det här?
– Nackdelen med video är att man då måste boka ett möte. På det här sättet blir det en daglig kontakt och alla vet var personen finns och kan få kontakt direkt, säger Johan Davidsson.
”Breddar vårt sökområde”
Eftersom testet föll väl ut har företaget nu anställt två robotmedarbetare till. Från norra Rumänien arbetar nu företagets mjukvaruutvecklare och det kan bli aktuellt att anställa fler distansrobotar framöver.
– På det här sättet breddar vi vårt sökområde. Vi kan leta inom samma tidszon och behöver inte bara titta i Borås. Då finns det stora möjlighet att hitta ruskigt bra personal, säger Johan Davidsson.
När arbetsdagen är slut rullar robotarna till sina laddningsstationer. Efter åtta-tio timmars påfyllning är de redo att börja rulla och hjälpa till med kommunikationen igen.