– Det handlar om dubbelspår, max 250 km/h, lokal och regional pendling, säger Jörgen Einarsson regional direktör på Trafikverket region väst.
Diskussionerna om ny järnvägssträckning mellan Borås och Göteborg, med hållplatser i Mölndal och Landvetter flygplats, har pågått i drygt 40 år. Och det kommer att dröja ett bra tag till innan arbets- och studiependling på räls mellan städerna är möjlig.
– Jobbar vi vidare med det vi föreslagit kan vi påbörja bygget 2028 och så tar det 10 år att färdigställa, säger Jörgen Einarsson.
Kostnad: 43,5 miljarder
Det är om man håller sig till den korridor man projekterat. Men det finns önskemål från kommuner längs sträckan om fyrspår och fler stationen och genomförs det kommer en ny sträckning att krävas med en ytterligare fördröjning på fyra till sex år. Det är en utökning som kräver medfinansiering, och under fredagen har parterna suttit i samtal. Fram till årskiftet har kommunerna och regionen på sig att lämna besked.
– Regeringen är tydlig med att staten inte bidrar med mer än 43,5 miljarder, i 2021 års prisnivå, säger Jörgen Einarsson.