• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Nya snabbussar ska ha egna körfält mellan stadskärna och närområden. Foto: Västra Götalandsregionen

Så ska göteborgarna åka kollektivt i framtiden

Uppdaterad
Publicerad

En spårvägsring runt innerstaden, nya snabbussar och mindre trafik genom Brunnsparken blir de nya given i Göteborgs kollektivtrafik.

Förslaget om hur kollektivtrafiken ska se ut i Göteborg, Partille och Mölndal år 2035 är klart – med målet att korta restiderna och göra det enklare att välja bort bilen. Planen omfattar många byggprojekt och nya sätt att resa.

Ska lätta trycket i city

En viktig del är att flytta ut trafiken från Göteborgs stadskärna. Spårvägen ska gå som en ring runt Göteborg, och nya snabbussar ska trafikera motorvägarna.

Planer på linbana i Göteborg

– Det handlar om att inte alla ska behöva knö i Brunnsparken och ta den vägen om man inte ska dit. Utan man ska kunna åka runt, berättar Sofia Hellberg, planerare på Trafikkontoret.

Linbana ska avlasta

Brunnsparken måste vara avlastad senast år 2023 enligt Sofia Hellberg. Och redan inom fem år föreslås en linbana vara på plats mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen via Lindhomen. Därefter kan ytterligare två linjer tillkomma.

– Linbanan kommer att avlasta väsentligt, inte minst under byggskedet den här tiden framöver, säger Sofia Hellberg.

Även planerna på ny spårväg är långt gångna – mellan Frihamnen och Lindholmen ska den vara klar inom fem till sex år. Dessutom planeras en tunnel för spårvägen mellan Kortedala och Arelyckan, för snabbare resor mellan Bergsjön och innerstaden.

Två busskoncept

En annan bärande del i den nya kollektivtrafiken är snabbussar mellan kranskommunerna och city. De ska ha egna körbanor på de stora trafiklederna, och kommer ofta att vara dubbeldäckare.

– Konceptet kallas BRT, Bus rapid transit, och är ett bra sätt att utnyttja de motorvägskorridorer vi har i Göteborg, säger Sofia Hellberg.

Även det system med stombussar som finns i dag ska utvidgas med nya linjer och ha egna körstråk, som ska kunna göras om till spår om det behövs.

Göteborg får ett ”Gamla stan”

Förslaget går nu på remiss till en rad politiska instanser innan beslut ska fattas. Sofia Hellberg hoppas på ett Göteborg med nya knutpunkter och centrumområden utanför stadskärnan.

– Området runt Brunnsparken kommer att bli Göteborgs Gamla stan. Det förflyttas dithän när områden som Frihamnen, Lindholmen och Masthugget växer fram med väldigt tät bebyggelse. ”Innanför Vallgraven” kommer att bli något helt annat än hur vi upplever det i dag, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Planer på linbana i Göteborg

Mer i ämnet