Hur kan hotell, taxibolag, mässarrangörer och andra från besöksnäringen i Göteborg försvåra för sexköp och människohandel?
Den frågan diskuterades under onsdagen på Svenska mässan mellan representanter från hotell- och besöksnäringen, kommunen och länsstyrelsen.
Det är en arbetsgrupp bestående av representanter från Göteborg & Co, social resursförvaltningen och Länsstyrelsen som arrangerat till ställningen, som hålls den 18:e oktober för att det är EU:s Anti-trafficking day.
– Det finns en naturlig koppling mellan sexhandel och besöksnäringen, exempelvis i hotellsammanhang. Beteendet hos personer kan förändras när man är på resande fot, och sexköp kan ske. Därför är det viktigt att informera besöksnäringen om detta, säger Henrik Jutbring, projektledare på Göteborg & Co.
LÄS MER: Polisen slog till mot prostitution på vandrarhem
Gör det jobbigt för sexköpare
På Clarion Hotel Post har man jobbat med frågan under lång tid och Maria Vallin, Passion Manager på hotellet, berättar att man stoppar misstänkta sexköpare i alla fall var tredje månad när de försöker hyra rum.
– Vi vill göra det så svårt som möjligt för sexköpare på vårt hotell. Det ska kännas jobbigt att ta hissen och åka upp och hela tiden bli uppmärksammad på att på det här hotellet har vi sex på lika villkor, säger hon.
På alla rum på hotellet finns en informationslapp om traffiking och alla TV-apparater visar information om att hotellet arbetar mot sexhandel berättar Maria Vallin.
Sexindustrin en del av vardagen
Även personalen på hotellet utbildas för att kunna känna igen signaler på att någon vill hyra rum i sexköpssyfte. Ibland handlar det om att man begär rum på de lägre våningarna, ibland kan det handla om att en man inte vet namnet på den flickvän som han uppger har betalat för rummet. Då stoppas personerna från att få ett rum eller gå in i rummet.
Och ibland händer det att personer blir misstänka för att syssla med sexhandel, även om det bara är ett vanligt par.
– Det har hänt ja. Ibland har vi frågat gäster som är gifta. Men vi gör hellre det misstaget, säger Maria Vallin.
Sexindustrin är en del av vardagen för besöksnäringen, säger Henrik Jutbring, och är en av de negativa aspekterna av turismen till skillnad från intäkterna från ökad hotell- och restaurangkonsumption. Därför är det viktigt att besöksnäringen tar sitt ansvar och påverkar på det sätt den kan, genom att exempelvis påverka platserna där utnyttjande av människor kan ske.
– Om målbilden är att bli en hållbar destination så tror jag det är väldigt viktigt att även jobba med de sociala frågorna, säger han.