Preem hamnade mitt i klimatdebatten när man ansökte om att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil, något som enligt företaget skulle innebära att företagets utsläpp ökar med en miljon ton koldioxid varje år.
Företaget menar att utbyggnaden – som beräknas kosta runt 15 miljarder kronor om den blir verklighet – är en klimatinvestering eftersom man då skulle kunna tillverka renare fartygsbränsle. Samtidigt har protesterna varit stora från flera miljörörelser.
Samarbete med Chalmers
För att minska utsläppen från raffinaderiet i Lysekil testar Preem en anläggning för att fånga in koldioxid, så kallad CCS-teknik. Företaget hoppas på en fullskalig anläggning om fem år.
– Då skulle utsläppen minska med upp emot 500 000 ton, sen har man möjligheten att koppla på fler anläggningar, säger Preems projektledare Karin Lundqvist.
Testanläggningen är ett samarbete med bland annat Chalmers. Men den stora utmaningen ligger inte i tekniken att fånga in koldioxiden. I stället är frågetecknen flera när det gäller frakt och handel av infångad koldixid.
Oklart vem som ska betala
Till exempel är det idag inte tillåtet att frakta koldioxid till Norge, där man planerar att pumpa tillbaka den i havsbotten. Det är också oklart hur och vem som ska betala för lagring av koldioxid. Något som kritiker ofta pekar på när det gäller CCS-teknik.
– Vi har som mål att få ner utsläppen. Därför jobbar vi aktivt med CCS, som är en pusselbit till att minska utsläppen, säger Preems projektledare Karin Lundqvist.
På måndag väntas ett förhandsbesked från Mark- och miljööverdomstolen om Preem kan få tillstånd till den tänkta utbyggnaden. Slutligt besked ska sedan fattas av regeringen.