• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ma-Lou Wihlborg är övergripande projektledare för den nya Lindholmsförbindelsen. Skissen är en tidigare och preliminär vision för hur det kan komma att se ut vid ena landfästet. Foto: SWECO

Ett steg närmare ny spårvagnstunnel under Göta Älv i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

I dag beslöt trafiknämnden om en spårvagnstunnel under Göta älv, mellan Lindholmen och Stigberget. Tidigare har Västtrafiks styrelse beslutat samma sak. Nu går besluten vidare till kommunstyrelse, kommunfullmäktige, regionstyrelse och regionfullmäktige.

I två år har ett utredningsarbete pågått för att komma fram till de bästa alternativen för den så kallade Lindholmsförbindelsen. En sådan anses behövas för att avlasta den hårt ansträngda kollektivtrafiken i centrum.

Tre alternativ utkristalliserades: En tunnel, en öppningsbar tolv meter hög bro eller en 27 meter hög fast bro. Dessutom snabbutreddes ett fjärde alternativ om en öppningsbar arton meter hög bro.

Kan stå klar om 14 år

Dagens beslut och majoriteten av remissvaren pekar entydigt mot en spårvagnstunnel som det troligaste slutförslaget. Om allt går enligt plan ska en sådan tunnel kunna stå klar om fjorton år: 2035. Kostnaden för hela sträckan Lindholmen – Linnéplatsen beräknas till 4,5 miljarder, varav merparten skulle ligga just i tunnelbygget.

– Man börjar då vid Lindholmens hållplats och vid Backateatern går man ner och åker sedan genom en tunnel under själva älven och bort mot Stigberget. Där blir det en underjordisk hållplats som är 35 meter ner och därifrån ska man snabbt kunna ta sig upp till ytan och övriga delar där, berättar Ma-Lou Wihlborg, övergripande projektledare.

Tunnel påverkar minst

Att de flesta nu förordar en tunnel beror enligt henne på att en sådan innebär minst påverkan på både lokala verksamheter, kulturintressen, riksintressen och Vänersjöfarten. Men några definitiva beslut är alltså ännu inte fattade.

– En tunnel innebär en mängd byggnadstekniska utmaningar, men vi lär oss mycket av till exempel Marieholmstunnel-projektet, säger Ma-Lou Wihlborg.

Nedan ser du simulering av förslagen som trafiknämnden tagit ställning till

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.