I två år har ett utredningsarbete pågått för att komma fram till de bästa alternativen för den så kallade Lindholmsförbindelsen. En sådan anses behövas för att avlasta den hårt ansträngda kollektivtrafiken i centrum.
Tre alternativ utkristalliserades: En tunnel, en öppningsbar tolv meter hög bro eller en 27 meter hög fast bro. Dessutom snabbutreddes ett fjärde alternativ om en öppningsbar arton meter hög bro.
Kan stå klar om 14 år
Dagens beslut och majoriteten av remissvaren pekar entydigt mot en spårvagnstunnel som det troligaste slutförslaget. Om allt går enligt plan ska en sådan tunnel kunna stå klar om fjorton år: 2035. Kostnaden för hela sträckan Lindholmen – Linnéplatsen beräknas till 4,5 miljarder, varav merparten skulle ligga just i tunnelbygget.
– Man börjar då vid Lindholmens hållplats och vid Backateatern går man ner och åker sedan genom en tunnel under själva älven och bort mot Stigberget. Där blir det en underjordisk hållplats som är 35 meter ner och därifrån ska man snabbt kunna ta sig upp till ytan och övriga delar där, berättar Ma-Lou Wihlborg, övergripande projektledare.
Tunnel påverkar minst
Att de flesta nu förordar en tunnel beror enligt henne på att en sådan innebär minst påverkan på både lokala verksamheter, kulturintressen, riksintressen och Vänersjöfarten. Men några definitiva beslut är alltså ännu inte fattade.
– En tunnel innebär en mängd byggnadstekniska utmaningar, men vi lär oss mycket av till exempel Marieholmstunnel-projektet, säger Ma-Lou Wihlborg.
Nedan ser du simulering av förslagen som trafiknämnden tagit ställning till