Färjerederiet Stena Line som sköter färjetrafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn har länge dragits med sviktande siffror. I jakten på bättre resultat söker man nya sätt att locka resenärer. Ett sätt är att göra alkoholförsäljningen mer attraktiv. Nu ligger bordershopen inte längre på land utan ombord. Och satsningen är lyckad och tror sig ha hittat vad man söker.
– Ja, vi ser en ökning på passagerare med 25 procent under 2014 och försäljningen ombord har ökat med närmare 70 procent, säger Magnus Hallberg linjechef på Stena Line.
Kampanj som blir kvar
Kampanjen ”flytande bordershop” lanserades för ett år sen och var tänkt som en tillfällig satsning, men kampanjen blev så lyckade att den nu blir kvar. Butkerna ombord har blivit större och utbudet bredare för att möta den ökande handeln.
– Spriten är ju något billigare men det är ju inte hejdundrande låga priser, säger Stena Danicaresenären Martin Aronsson.
Försäljningen sker inte bara på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Samtliga av Stenas färjor från Sverige har nu bordershop ombord. Dessutom sker satsar man på bordershop omborg även på linjen mellan Oslo och Fredrikshamn samt från och med i vår på linjen över Irländska sjön.
Konkurrerens med Systembolaget en politisk fråga
Den ökade spritförsäljningen på färjan innebär inte bara ljusare siffror för Stena Line, den innebär också ökande konkurrens för Systembolaget som nu börjar oroa sig för konkurrensen.
– Den finns och man måste ta den på allvar, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget till Västnytt. Systembolaget har ju ensamrätt och finns till av folkhälsoskäl för begränsa alkoholskador men det är ju en politisk fråga.
– Både vi och Systembolaget har ju samma ansvar i den här frågan så sund konkurrens under ansvar skulle jag vilja säga, säger Magnus Hallberg linjechef på Stena Line.
Stena Line köper själva alkoholen i Tyskland och Danmark, länder med låg alkoholskatt. På så vis kan man hålla nere priserna och ändå gå plus. Trots den lyckade satsningen så räcker det inte till vinst för färjerederiet. Stena Line har redovisat förlust sedan 2008 och förväntas så göra även för 2014.