Att det finns barnfamiljer som tycker om Melodifestivalen är inget som sticker ut – men hos familjen Grunselius från Skövde har man tagit schlagerfesten till en ny nivå.
Det är Lilla Aktuellt som har kommit in bakom kulisserna hos den så kallade ”Schlagerfamiljen”.
På sin YouTube-kanal har de hundratusentals visningar på sina klipp där de klär ut sig till olika artister från diverse mello-bidrag som de sedan lägger ut på sin kanal.
– Mitt favoritbidrag att göra var ”Klara Hammarström”, säger 13-åriga Caisa Grunselius.
– Min var ”Theoz”, säger Josef Grunselius, 9 år.
Sonens sjukdom ledde till idén
I husets nedervåning har familjen byggt en egen studio med en så kallad greenscreen där de filmar när de mimar olika låtar från olika bidrag. De klär ut sig och gör en hel show av de olika låtarna. Mamman Caroline syr dräkterna och pappa Gustav redigerar och klipper ihop innehållet som de senare publicerar på sin kanal.
Idén kom till år 2017 när Josef var liten och blev väldigt sjuk. Han diagnostiserades med leukemi vid två års ålder vilket gjorde att han hamnade i fokus hos föräldrarna.
– Det kan bli så att det andra syskonet hamnar i skymundan, säger Gustav Grunselius.
Festivalen blev en ljuspunkt
Melodifestivalen har alltid varit ett program familjen sett fram emot år efter år och när de fick beskedet om Josefs leukemi så bidrog festivalen till en ljuspunkt i deras liv.
Där och då startade pappa Gustav ihop med dottern Caisa ett gemensamt projekt för att få mer tid ihop och projektet utvecklades så småningom till en youtube-kanal år 2019. Och nu, när alla är friska och mår bra, är hela familjen involverad i projektet.
– Melodifestivalen är så mycket fest och glitter och det behövs även när livet är tufft, säger Gustav Grunselius.