I denna väntan på svar passade Västnytt på att besöka det som kan bli både den sista båten och den siste anställde i Göteborgs varvshistoria.
Samtliga kvarvarande 65 anställda på Damen Shiprepair Götaverken går hemma just nu i väntan på nedläggning utom Karl-Johan Jönsson, Kalle Kanon kallad, anställd sedan 1966. Han kan bli den siste anställde ut genom grindarna efter Götaverkens 159 år vid kaj på Hisingen.
– Jag är den siste som det ser ut nu. Det är riktigt tråkigt om varvet försvinner. Tas detta bort så glömmer ju folk att det varit ett varv här, säger Karl-Johan Jönsson.
Sandinge sjötransport och bogsering är ett familjeägt företag från Lysekil som startade 1971. Man sysslar med bogsering, bärgning och isbrytning har runt 30 bogserbåtar och pråmar. Varvet här har de nyttjat sedan början av 90-talet och deras bogserbåt Tofta kan bli sista båten ut i Göteborgs varvshistoria.
– Det är katastrof att skandinaviens största hamn inte har ett varv. Vi tvingas gå ned till Öresund och laga våra båtar, säger Lennart Sanding på Sandinge sjötransport och bogsering.
Tuffa år
Holländska Damen övertog år 2000 Cityvarvet. Efter flera vinstår fick man problem och åren 2011 till 2013 gick man med 130 miljoner kronor i förlust. 2013 sas drygt 53 av 124 anställda upp och i april i år kom Damens besked att de tänker lägga ned varvet. Konkurrens med baltiska varv och en för stark svensk krona anges som bidragande orsaker. Men det finns andra analyser.
– De holländska ägarna jagade iväg kunderna. De höjde priserna och det var en stor nonchalans och arrogans så många av våra kollegor lämnade varvet, säger Lennart Sanding på Sandinge sjötransport och bogsering.
Besked nästa vecka
Just nu pågår likvidatorns arbete med att försöka sälja av varvet eller dess beståndsdelar – samtidigt som ett tjugotal före detta anställda tillsammans med ännu okända intressenter vill ta över varvets kajer och dockor. Samtal skall ske med Damens ledning nu i veckan och i nästa vecka kan besked komma.
– Jag hoppas varvet får överleva av hela mitt hjärta. Jag anser att det kan gå med rätt vertyg och i mindre skala, säger Karl-Johan Jönsson, kranförare och kanske den siste mannen som går ut genom Götaverkens grindar någonsin.