Starta klippet för att följa med Sjöräddningen till olycksdrabbade Råbåden utanför Björlanda Kile – under vattenytan lurar flera grund.
Under 2020 och 2021 har Sjöräddningssällskapet Rörö åkt ut på över 90 olyckor där fritidsbåtar gått på grund. Därför vill de så snabbt det går se ett nytt sjökort på kuststräckan mellan Älgöfjorden till Fotö, inklusive Kornhall i Nodre älv.
– Det är klart att bättre sjömärkning och bättre sjökort gjort sjöfarten och fritidsverksamheten ännu säkrare, säger Lars Bertrandsson Littke, som arbetar som frivillig för Sjöräddningssällskapet RS Rörö.
Mätningar från 1800-talet
Siffran har rapporterats till Transportstyrelsen som är med på noterna.
– Vi kan inte blunda för det och vi skickade en rekommendation till Sjöfartsverket om att göra nya mätningar och ett nytt sjökort i större skala för att hjälpa fritidstrafiken, säger Mats Hörström, handläggare på Sjö- och luftfartsavdelningen.
Hur ser det ut idag?
– En del mätdata bygger på handlodade mätningar från 1800-talet, det blir naturligtvis inte bra.
Kan man även märka ut olycksdrabbade grund med en boj?
– Det är en kostnadsfråga, allt ska underhållas. Det kommer bli tydligare med ett bättre sjökort. Men vi vill även att det ska bli enklare för privatpersoner att sätta upp bojer och dylikt. Det finns regelverk som förhindrar det idag.
Nytt projekt på gång
Omkring en fjärdedel av svenska vatten är mätt med ålderdomlig teknik, och det är kustnära områden som det berör mest, enligt Sjöfartsverket.
Därför kan det dröja flera år innan ett nytt sjökort för Göteborgs skärgård kan vara klart.
– Det är ett stort projekt som vi skissar på och sökt pengar för, för att mäta grunda vatten runt hela Sveriges kust. Men man kan fortfarande rapportera in avvikelser som vi kan uppdatera sjökorten med, säger Annika Kindeberg, affärsområdeschef för sjögeografi.
3 olycksdrabbade områden att se upp vid
- Råbåden utanför båthamnen Björlanda Kile
- Syd om inloppet till Fiskebäcks hamn.
- Dyra Tia vid Rivö huvud.
Källa: Transportstyrelsen