Bilden är en delad bild som innehåller två sektioner. Den vänstra sidan visar MV Ruby, ett stort fraktfartyg som navigerar genom vattnet, med berg och en stad i bakgrunden. Den högra sidan visar Göteborgs hamn med containerbilar, kranar och flera staplade containrar, samt en klar himmel som ger en känsla av aktivitet och handel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fartyget MV Ruby vid ett tidigare tillfälle. Till höger Göteborgs hamn, som meddelar att det inte är aktuellt att välkomna fartyget som är lastat med den farliga kemikalien ammoniumnitrat. Foto: Vesselfinder/TT

Skadat fartyg med farlig last på väg mot Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Ett trasigt fartyg med farlig rysk last kan närma sig Sveriges kust och Östersjön. Nu hålls krismöten, rapporterar flera medier.

– Det är inte aktuellt för fartyget att komma till Göteborgs hamn, säger Stefan Strömberg som är kommunikationsansvarig vid hamnen.

Fartyget, som ska ha en explosiv last bestående av ammoniumnitrat, befinner sig just nu utanför Norges kust, men uppges vara på väg förbi Danmark och Sverige på väg mot Litauen. Enligt webbsidor som följer sjöfarten står fartyget som ”not under command”, vilket innebär att det just nu förs långsamt åt sydöst med hjälp av en bogserbåt.

Flera länsstyrelser och MSB följer fartyget noga. I bland annat Kalmar län informeras kustkommunerna i området under möten på fredagen, enligt P4 Kalmar.

Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. Det är dock inte välkommet i slutdestinationen i Litauen, vilket danska medier tidigare rapporterat med hänvisning till myndigheten Søfartsstyrelsen.

Karta över Östersjön som visar rutt för fartyget V Ruby mellan Sverige och Danmark, med en blå linje som markerar den föreslagna vägen och en röd punkt som indikerar en destination i Danmark. Området är omgivet av grannländer som Norge, Finland, Estland, Lettland och Tyskland.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se SVT:s grafikkarta som visar fartyget MV Rubys rutt hittills fram till fredag kväll (blå stäcka) och den tilltänkta återstoden av rutten (röd sträcka). Foto: SVT Grafik

Inte aktuellt att lägga till i Göteborg och Uddevalla

Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn, men det är en hamn där fartyg framförallt lastar och lossar för att sedan åka vidare.

– Vi är inget varv där man ligga länge för att repareras. Så av det skälet är det inte aktuellt för MV Ruby att komma hit, säger Stefan Strömberg.

Har ni fått någon förfrågan från fartyget om att lägga till i Göteborg?

– Nej, det har vi inte.

Uddevalla hamn har inte heller blivit kontaktade.

– Det finns ingen anledning att fundera på en svensk hamn, och Uddevalla skulle vara orimligt. Jag har bara fått frågan via medier, säger Ulf Stenberg, vd för Uddevalla hamn.

Men skulle ni kunna ta emot fartyget?

– Nej, vi har ingen kapacitet och andra båtar som ligger vid kajerna.

Beordrades att lämna

När fartyget ankrade i Tromsö upprättade norska myndigheter en skyddszon om 500 meter. Vid en inspektion konstaterades att skadorna behöver repareras, men att det inte var ”önskvärt” att det skulle ske i tätbefolkade Tromsö, rapporterar Aftonbladet med hänvisning till The Barents Observer. Då beordrades MV Ruby att lämna.

Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord som bland annat kan användas som konstgödsel.

Ammoniumnitrat är i sig självt inget sprängämne men kan explodera om det utsätts för till exempel kraftig upphettning. Kemikalien var orsaken till den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Hamnkapten i Göteborg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fartyget MV Ruby är lastat med 20 000 ton ammoniumnitrat – hör Göteborgs hamnkapten Pontus Bengtsson i klippet. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.