Foto: SVT

Skenande fartyget får inte lämna Kalmar

Uppdaterad
Publicerad

Fartyget Rix Emerald, som nyligen skenade på Göta Älv, orsakade nödöppning av broar och smet från svenska myndigheter, är nu fast i Kalmar.

– Fartyget har 23 allvarliga brister och har vi har precis utfärdat ett nyttjandeförbud, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap för Sjöfarten i Sverige.

Fartyget Rix Emerald lämnade Sverige utan tillstånd och stängde dessutom av transpondern så att fartyget inte gick att spåra på öppet hav. Nu cirka två veckor senare, har fartyget återkommit till Sverige och i Kalmar väntade Transportstyrelsen på dess ankomst.

Vid 18-tiden på torsdagen hade den sex timmar långa inspektionen av fartyget Rix Emerald precis avslutats i Kalmar.

– Vi har hittat 23 allvarliga brister. Bland annat så startar inte nödgeneratorn, livräddningen är undermålig och avtal med besättningen är inte okej, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap för Sjöfarten i Sverige till SVT Nyheter Väst. Något som P4 Väst var först med att rapportera om.

Fartyget har nu nyttjandeförbud, vilket innebär att det inte får lämna Kalmar på obestämd tid.

Allvarliga skador i båttrafiken

– De får inte lämna förrän alla 23 brister är åtgärdade. Har man inte bra grejer kan man gå på grund och möter de en annan båt och får ett haveri så kan det gå illa. Det är upp till  rederiet i Lettland att åtgärda detta.

Vad har ni fått för reaktioner från fartygsledningen?

– Vi har inte fått så många reaktioner ännu. Men besättningen, som troligtvis är från Lettland, blev väl inte så glada först.

Enligt Transportstyrelsen kan dessa brister leda till allvarliga skador i båttrafiken.

– Det här fartyget bör inte vara ute på havet med så allvarliga säkerhetsbrister. Naturligtvis är det potentiellt farligt, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.