Skolinspektionen har besökt 24 skolor för att undersöka hur de arbetar mot kränkningar på nätet. Resultatet visar att samtliga behöver förbättra arbetet, enligt en rapport som publicerades i veckan. Skolorna vet ofta vad de ska göra om kränkningar upptäcks, men är inte bra på att förebygga att elever trakasseras.
Studien är bara ett nedslag: I Sverige finns nästan 5 000 grundskolor. Men de undersökta skolorna är förvånansvärt dåliga på att arbeta mot näthat, enligt utredaren Hanna Antonsson. Skolorna vet inte vad eleverna gör på nätet, hur kränkningarna ser ut och hur vanligt det är, enligt granskningen.
– Ingen elev ska bli kränkt i skolan eller på nätet, säger Hanna Antonsson till SR Ekot.
Brev till föräldrar
På Viskaforsskolan i Borås – dock inte en av de granskade skolorna – har rektorn Anette Lundgren fått nog. I fredags avbröt hon alla lektioner för extrainsatta diskussioner kring sociala medier.
– Vi har många problem på skolan som är en följd av saker som hänt på sociala medier under elevernas fritid. Vi klarar inte av att lösa detta själva, säger hon till Borås Tidning.
Enligt Anette Lundgren är det inte bara barnen som beter sig illa på nätet, menar hon. I ett brev till föräldrarna riktar hon kritik mot retoriken i föräldragrupper på sociala medier där tonen är liknande.
– Det är ett stort problem ifall vuxna beter sig likadant som barnen, säger Lundgren till tidningen.
Inte övervaka
I Borås har ett så kallat ”snoppfenomen” uppstått där killar tar kort på sina underliv och skickar till flickor.
– Det verkar vanligt. Jag har döttrar på olika skolor och alla säger att de fått sådana här bilder. Det är ingen isolerad händelse, säger en pappa till tidningen.
Skolorna behöver inte övervaka vad eleverna gör på nätet, betonar Hanna Antonsson på Skolinspektionen.
– Det man behöver göra är att skapa goda relationer med eleverna, så det går att fråga ”Hur ser det ut för er?”, och så att eleverna känner att de kan komma till skolans personal när det har skett en kränkning, säger hon till SR.