• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tunnorna går två meter ner i jorden och ytterligare en meter över mark. Foto: Joel Lindén

Sopor i Trollhättan skickas ner i underjorden

Uppdaterad
Publicerad

Underjordiska soptunnor tar nu plats i ett bostadsområde i Lextorp i Trollhättan. Boende i området har tidigare haft långt att åka till närmaste återvinningsstation. Men snart kan de alltså skicka ner sina sorterade sopor i underjorden.

Totalt kommer 600 lägenheter att kunna använda soptunnorna som är en del av ett pilotprojekt hos det kommunala bostadsbolaget Eidar vilket även TTELA berättat.

– Vi vill göra det enklare för hyresgästerna att kunna sortera och slänga sina sopor på rätt sätt, säger Joel Lindén, chef för distrikt Nord i Eidar.

Han berättar att de nya soptunnorna, som tas i bruk 19 februari, har många fördelar jämfört med betongskåpen som stod där innan. Betongskåpen är bland annat utformade på ett sätt som gör att de ser ut att vara fulla trots att det egentligen finns plats.

Rymmer nio gånger mer än de gamla sopkärlen

I Trollhättan är det än så länge bara området i Lextorp som har fått soptunnor i den här modellen bortsett från en bostadsrättförening. Andra städer i Sverige har också infört liknande sophantering berättar Joel Lindén.

– Vi måste börja någonstans och se om det fungerar. Vi tror inte att den förbättrade sorteringen sker av sig själv utan vi måste hjälpa hyresgästerna att sortera, säger han.

Soptunnorna kommer tas i bruk 19 februari. Foto: Joel Lindén

De tunnor som ska användas till restavfall kommer rymma nio gånger så mycket avfall som de gamla betongskåpen. Tunnorna går två meter ner i jorden och ytterligare en meter över mark.

Storleken på tunnorna kommer dock variera beroende på vilket avfall de används till som bland annat glas, kartong och plast.

Underlättar för chaufförerna

Tunnorna är dessutom utformade på ett sätt som kommer underlätta för chaufförerna som hämtar soporna.

– Chaufförerna kommer inte ha färre stopp men det kommer vara färre moment. De kommer inte heller behöva backa sina lastbilar i området. Det är alltid ett riskmoment att backa en lastbil i ett bostadsområde, säger Joel Lindén som berättar att underjordsbehållarna även är bättre ergonomiskt utformade.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.