När ett samtal till nödnumret 112 handlar om sjukdom eller kroppsskada är det idag sköterskor på SOS Alarm som ska ta över samtalen. Det är dom som avgör om en ambulans ska skickas, och med vilken prioritet t.ex. med eller utan blåljus.
– Ett syfte med sjuksköterskor och i vissa fall läkare på en larmcentral är att säkerställa att rätt resurs faktiskt kommer till rätt patient, säger Bengt Asplén verksamhetschef på AmbuAlarm.
60 procent saknar rätt kompentens
Men SOS Alarm missköter uppdraget menar AmbuAlarm som ansvarar för att planera och styra regionens ambulansverksamhet. Cirka 60 procent av vårdsamtalen hanteras av operatörer som inte har rätt kompetens, enligt AmbuAlarm. Men i Västra Götalandsregionens avtal med SOS Alarm står uttryckligen att minst 90 procent av vårdsamtalen ska hanteras av legitimerade sjuksköterskor med minst tre års erfarenhet av akutvård.
– Vi är övertygade om att ju fler samtal som en sjuksköterska är involverad i desto större träffsäkerhet får vi i att skicka ut våra ambulanser, säger Bengt Asplén.
Stora viten mot SOS Alarm
Vidare finns ett krav på att 95 procent av dom här samtalen skall besvaras av en sjuksköterska inom 8 sekunder, men detta uppnås endast i mindre än 5 procent av samtalen. Om detta avtal bryts så utdöms vite. Och i Västra Götaland är vitena höga. Förra året handlade det om drygt 2,6 miljoner kronor.
– Vi är väldigt missnöjda med det sätt som SOS Alarm har hanterat vårt krav på sjuksköterskor, så det är klart att vi ser över möjligheterna att hantera detta på ett annat sätt, säger Bengt Asplén vid AmbuAlarm.
Brist på sjuksköterskor
– Men det är en sak vad som står i avtalet och en annan sak hur det ser ut i verkligheten. Det är viktigt att vara öppen för verkligheten. Vi har en stor utmaning i svensk akutsjukvård med en stor resursbrist vad gäller sjuksköterskor och då tycker jag att man ska samverka kring den frågan, säger Åke Kjellin affärsområdeschef SOS Vård.
Regionen vill driva i egen regi
Regionens avtal med SOS Alarm går ut först efter sommaren nästa år. Men redan nu har AmbuAlarm satt igång förberedelserna för att upphandla den larmcentralsteknik som krävs för att ta över verksamheten i egen regi.
– Det är en högt prioriterad fråga hos oss i Västra Götalandsregionen, säger Bengt Asplén. Vi har för avsikt att hitta en lösning på det här inom några månader.