Det var i maj 2014 som den då 21-åriga matrosen från Göteborg omkom efter att ha blivit påkörd av en flera ton tung skylift på bildäcket på en Stena Line-färja i Fredrikshamn.
Nu kritiserar Statens haverikommission arbetssättet på Stena Line-färjan och skriver i sin slutrapport bland annat att det fanns oskrivna regler och att ett otydligt ansvar hade utvecklats vid lastningen av färjan. Skyliften tilläts köra in på däck trots både skymd sikt och utan dirigering, vilket resulterade i dödsolyckan.
Nya rutiner krävs
Statens haverikommission kräver nu att Stena Line tar fram tydliga rutiner för arbetet.
– Vi ska sätta oss in i slutrapporten och se vad vi kan vidta för åtgärder ytterligare. I samband med den tragiska dödsolyckan såg vi över våra rutiner för lastning och bemanning, men vi ska se om det finns något mer vi kan göra, säger Jesper Waltersson som är informationschef på Stena Line.
Färjan trafikerade sträckan Fredrikshamn-Oslo.