När Stena Line idag firade att det gått 50 år sedan Danmarksfärjan Stena Danica togs i bruk så passade koncernchefen Dan Sten Olsson på att föra fram ett tydligt budskap i frågan om framtiden för Masthuggskajen.
– Det är ingen hemlighet att jag alltid tyckt att vi ska vara kvar här, säger Dan Sten Olsson.
I dagsläget har Stena Line ett hyresavtal med kommunen som löper ut 2019. Tidigare har företrädare för Göteborgs Hamn meddelat att staden då kan ta över området för att låta staden växa ner till vattnet. Stena Line skulle få flytta Danmarksfärjorna till Majnabbe och låta dem dela kajplats med Tysklandsfärjorna. Nyligen meddelade dock hamnen att man efter en utredning kommit fram till att det inte går att samla trafiken till Majnabbe, vilket är en slutsats som Dan Sten Olsson delar.
– Det skulle inte bli bra ur miljösynpunkt. Bland annat för att husen i Majorna inte är byggda för bullret, medan fastigheterna här vid Danmarksterminalen är byggda efter färjetrafikens tillkomst, så det blir inga miljöproblem, säger Dan Sten Olsson.
Nu utvidgar Göteborgs Hamn utredningen kring var Danmarksfärjorna ska ligga efter 2019 och i oktober räknar man med att bli färdig. Utredningen ska undersöka flera alternativ, men Dan Sten Olsson ser stora problem med att flytta från Masthuggskajen.
– Visst går det, men då får vi sluta med fotpassagerare. Det vore ju tråkigt, för av de 1,8 miljoner passagerare vi har, så är ungefär 800 000 fotpassagerare som ger 35 000 gästnätter i Göteborg. Då blir det slut på det, säger Dan Sten Olsson.