En person går längs en perrong bredvid ett Västtåg som står stilla på stationen. Tåget har gul och grå design och det är skymning utomhus. Plattformen har några lyktstolpar och en väntsal i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Blir det svårt få ihop livspusslet – eller går allt smidigare än väntat? Följ med när SVT testar pendlingen med tåg och ersättningsbuss mellan Göteborg och Alingsås. Foto: SVT

Stor renovering på Västra stambanan i flera år – färre tåg och inställda avgångar

Uppdaterad
Publicerad

Här pumpar trafiken fram på en av Sveriges mest hårdtrafikerade tågsträckor – i normala fall. Men nu inleds en 2,5 år lång jätterenovering av sista delen på Västra stambanan på väg in mot Göteborg. SVT har testat det nya pendlarlivet.

– Det har blivit svårare att få ihop familjelivet, säger pendlaren Andreas Malmqvist.

Nu blir det färre tåg mellan Sveriges två största städer – och det kommer pågå länge. Den stora renoveringen av Västra stambanan, på sträckan mellan Göteborg och Alingsås väntas pågå fram till sommaren 2027.

Här samsas pendeltåg, regional- och snabbtåg med godståg, och under renoveringen körs ofta tågen på ett enda spår.

Det innebär bland annat att det under 2025 blir halverad pendeltågstrafik på sträckan Alingsås-Göteborg, där de flesta inställda avgångar körs med ersättningsbuss, vilket tar runt 15 minuter längre. Resorna är inte heller lika jämt fördelade under varje timme.

Stockholm-Göteborg med tåg: Minst 20 minuter längre

Både SJ och Västtågen kör färre regionaltåg än i fjol på sträckan, medan SJ:s snabbtåg inte ändrat sina avgångar med anledning av renoveringen. Dessa kör i regel hela ordinarie sträckan från Göteborg till Stockholm och omvänt under 2025, förutom under 16 helger då sträckan är helt avstängd och tågen leds om.

Dock kommer en resa mellan Göteborg och Stockholm att ta 20-30 minuter längre tid i år, på grund av olika arbeten.

Under de 2,5 år som renoveringen pågår arbetet utföras på olika etapper av järnvägen och hur avgångarna ser ut kan därför skilja över tid. Under sommaren 2026 stängs banan av helt under åtta veckor.

Starta klippet ovan för att följa med SVT ombord – och höra hur resenärerna på Alingsåspendeln upplever de inställda turerna.

Stor renovering på Västra stambanan – så påverkas din resa

  • I regel halveras antalet avgångar både för pendeltåg, regiontåg och fjärrtåg från två till ett tåg per timme och riktning. Under rusningstid prioriteras dock persontågen, så då kan ytterligare avgångar förekomma.
  • Pendeltågen minskas med runt 50 procent mellan Lerum och Göteborg. Nästan alla borttagna avgångar ersätts med buss, vilket gör att varannan avgång är buss – med undantag för morgonrusningen då det är extra tågavgångar.
  • Västtågens regiontåg är reducerade med ungefär 30 procent sett över hela dygnet på sträckan Alingsås-Göteborg. Vissa avgångar i högtrafik ersätts med buss.
  • Mellan Lerum och Alingsås går nästan lika mycket trafik som ett vanligt år, allt med tåg.
  • SJ:s snabbtåg på sträckan Stockholm-Göteborg och omvänt kör hela vägen som vanligt, och antalet avgångar har inte minskats på grund av renoveringen. Undantag gäller under 16 helger under 2025 då sträckan är helt avstängd för tågtrafik, då kör snabbtågen omledningsvägar och resan kommer ta längre tid.
  • SJ:s regionaltågavgångar minskar från i snitt 12,5 avgångar per dag i fjol till i snitt 9,5 avgångar per dag i år.
  • Tågbolaget VR kör färre avgångar, anpassade tidtabeller och ersättningsbuss på sträckan under de dagar och tider som sträckan är helt avstängd för tågtrafik, främst under helger. Enstaka av VR:s kvällsavgångar kommer omledas via Borås, vilket tar ungefär en timme längre. Under hösten kommer ett fåtal avgångar ledas via Öxnered, även det tar en timme längre.
  • Restiden mellan Stockholm och Göteborg, både med VR och SJ, kommer generellt ta 20-30 minuter längre under 2025 jämfört med i fjol, på grund av olika arbeten på sträckan, något som kommer framgå på tidtabeller och biljetter.

Källa: Trafikverket, Västtrafik, SJ, VR

Detta görs under renoveringen

  • Byte av elkraftsanläggning, vilket kräver ett helt avstängt och strömlöst spår eftersom allt ifrån kontaktledning, stolpar, transformatorer och fundament ska bytas ut. Trafiken kör därför i enkelspårsdrift etappvis under hela perioden, utom vecka 24-28 i år då trafiken kör på två spår.
  • 42 km kontaktledning ska bytas ut.
  • Växelbyten mellan Göteborg och Alingsås .
  • 1 900 kontaktledningsstolpar och fundament ska på plats.
  • Nya transformatorer och nya hjälpkraftstranformatorer installeras.
  • Lerums station byggs om och får ett fjärde spår för förbipasserande tåg.
  • Renovering av fyra tunnlar.
  • Två järnvägsbroar och två vägbroar renoveras. Flera plankorsningar avvecklas och en ny planskild korsning byggs.
  • Dessutom sker en rad åtgärder i form av basunderhåll, under helgavstängningarna.
  • Renoveringen av sträckan Göteborg-Alingsås pågår från 4 januari 2025 till sommaren 2027.

Källa: Trafikverket, Västtrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.