– Det här är ett tufft men nödvändigt beslut. Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM Terminals, i ett pressmeddelande.
Även verksamheten kommer att förändras genom att den kommer att bedrivas i tvåskift utan service nattetid. Förändringarna beräknas tas i bruk så fort övertalighetsförhandlingarna är klara.
– Det är ett extremt stort varsel och tar oss bort från den lösning vi vill ha , säger Robert Lindelöf på lokala facklubben Hamnfyran som tillhör Hamnarbetarförbundet.
Förhandlingar inleds inom kort
Enligt facket kommer förhandlingar inledas nästa vecka.
– Vårt mål är att förhandlingarna ska ske skyndsamt och vi hoppas vi kan slutföra dem inom ett par veckor så att vi därefter kan ge besked till de medarbetare som berörs, säger Sophia Tuvesson, HR och förhandlingschef på APM Terminals.
Enligt Tuvesson så kommer varslet ligga kvar även om parterna skulle komma överens om en lösning på den rådande konflikten.
LÄS MER: Skarp kritik mot Medlingsinstitutet i hamnkonflikten
Den fackliga striden mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals i Göteborgs containerhamn har pågått i drygt ett år och har fördjupats efter hand. Konflikten handlar bland annat om fackligt inflytande, arbetsmiljö och arbetsvillkor.
Raden av olika blockader och punktstrejker har blivit lång. Saken kompliceras bland annat av att det redan finns ett kollektivavtal i hamnen, men bara med Transport. På onsdag är det tänkt att parterna åter ska träffas för nya medlingssamtal.
”Kommer bli väldigt svårt”
Sedan 19 maj pågår en övertids- och anställningsblockad. Arbetsgivaren har svarat med lockout av personal under kvällar och nätter under veckorna.
Hur kommer ni lösa produktionen?
– Det kommer bli väldigt svårt, halva styrkan försvinner, säger Robert Lindelöf.
Enligt Hamnfyran har man presenterat flera olika förslag inför medlarna. Bland annat paralella likalydande avtal som Transportarbetarförbundet har med APM Terminal. De uppger också att de öppnat för trepartsavtal som innebär att avtalet med Transport delas.
– Transport har hittills sagt nej till det, säger Robert Lindelöf.
APM Terminals har i dag omkring 450 anställda i Göteborg.
Hamnkonflikten
AP Möller-ägda APM Terminals, med huvudkontor i Nederländerna, driver bland annat ett 70-tal hamnar och hamnterminaler runt om i världen. Företaget har omkring 20 000 anställda, varav omkring 450 i Göteborg.
Konflikten mellan Svenska hamnarbetarförbundet och APM Terminals i Göteborg har pågått i över ett år och handlar bland annat om arbetsvillkor och arbetsmiljöfrågor, men också om fackligt inflytande.
Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamnfyran, organiserar omkring 85 procent av arbetarna i Göteborgs containerhamn. Men kollektivavtalet som finns är mellan APM och Transportarbetareförbundet.
Regeringen kommer att se över lagstiftningen med anledning av konflikten. Utredningen ska tillsättas innan sommaren.
Källa: TT