Den stora knäckfrågan blir om svensk lag väger tyngre än det faktum att verksamheten skedde på internationellt vatten och från en tyskflaggad båt.
M/S Estonia förliste i Östersjön den 28 september 1994 och 852 människor omkom. Hon var på väg från Tallinn till Stockholm.
Dokumentär
De båda åtalade svenskarna, varav en kommer från Västsverige, ingick förra året i ett internationellt filmteam som jobbade på en dokumentär om Estonia. I september skickades en dykrobot ner för att filma vraket, som blev gravplats för de människor som följde fartyget ner i djupet.
Sedan tidigare finns en speciallag för att skydda Estonia. Lagen bygger på ett avtal mellan flera av Östersjöstaterna. Lagen har ratificerats av Sverige, Estland och Finland – men inte av Tyskland, och fartyget med dykroboten är tyskflaggat.
Förbjudet
Lagen om gravfrid gör det förbjudet att dyka i närheten, och om man döms för brottet riskerar man fängelse upp till två år eller böter
Nu vill åklagaren pröva lagen.
– Gravfriden vid Estonia har blivit kränkt av händelsen, hävdar hon.
I klippet nedan hör du en kaptens berättelse från natten då Estonia förliste: