På 30 meters djup ligger fiskefartyget Thetis. Hon sjönk i oktober 1985. Fullastad med sill, men också med över 30 kubikmeter olja – som sedan dess har börjat läcka ut. Nu är fartyget pilotprojektet för att se om det kan gå att pumpa ur olja och på så vis minska risken för en miljökatastrof.
För att lyckas används en undervattensfarkost, en så kallad ROV.
– Med hjälp av den hittar vi bottentankarna på fartyget, och sedan tar vi ner en fjärrstyrd borrmaskin, gör hål i skrovet och kan pumpa upp oljan, säger bärgningsledare Martin Häggström.
Och det här funkar?
– Ja, det gör det. Men det är nytt för svenska vatten.
Större bärgningar väntar
Budgeten för Thetis bärgning är 10 miljoner kronor, och om allt går vägen kan nästa projekt bli att bärga Skytteren, som legat utanför Måseskär sedan 1942 då den sänktes för att inte hamna i Nazitysklands händer.
Totalt handlar det om ett 30-tal vrak som betecknas som akuta miljöfaror.
– Det här är angeläget. Om vi inte sanerar dem vet vi att de kommer att börja läcka. Då rör det sig om hundratals miljoner i saneringskostnader och de problem som det för med sig, säger Christer Larsson på Havs- och Vattenmyndigheten.
Det rör sig om cirka 30 vrak, är det rimligt att tro att man hinner sanera alla?
– Vi hoppas det, men sedan är det inte säkert att det finns olja ombord på alla. Men genom de undersökningar vi gör så får vi reda på om vi måste gå ner och sanera, eller om vi kan avföra dem som inte miljöfarliga längre.