En delad bild som till vänster visar ett stort garage med flera bilar parkerade, vissa med papperslappar på fönstren, samt en polis i uniform till höger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur ser den nya metoden egentligen ut? Hör polisen och Kronofogden berätta i klippet. Foto: SVT

Tiotusentals färre målvaktsbilar efter nytt myndighetssamarbete

Publicerad

Transportstyrelsen har avregistrerat tiotusentals bilmålvaktsbilar det senaste året och antalet bilmålvakter har minskat från 246 till 201. Allt efter ett myndighetssamarbete där man använt sig av en gammal metod på ett nytt sätt.

– Det här är några rejäla nålstick och det bästa vi har kunnat göra hittills, säger Johannes Paulson, nationell samordnare mot brott på Kronofogden.

Målvaktsbilar är oförsäkrade, obesiktigade, ibland trafikfarliga och används ofta som gömmor för narkotika och stöldgods av kriminella. 2019 beslagtog polisen i Göteborg 397 bilmålvaktsbilar. I år har de beslagtagit runt 150.

– Det är en oerhörd skillnad, säger Jonas Bertram, chef för polisens arbete med bilmålvaktsbilar i Göteborg.

I Göteborg har antalet målvaktsbilar minskat från 11 000 förra året till 4 000 i år, och antalet målvakter från elva till sju, enligt Transportstyrelsens statistik. Och den dramatiska skillnaden beror främst på ett samarbete mellan Skatteverket, Kronofogden och Transportstyrelsen.

Konkurs nyckel för att utreda fordon

– Vi har använt en gammal metod på ett nytt sätt, och sett till att de här bilmålvakterna försätts i konkurs, säger Johannes Paulson, Kronofogden.

Efter att bilmålvakterna satts i konkurs utreder Transportstyrelsen fordonsinnehavet och kan därefter avregistrera fordonet på administrativa grunder.

– Vi kände på oss att det här kommer nog att bita och det är väldigt glädjande att det enligt Transportstyrelsen faktiskt funkar till stor del. Det är ett sätt att få bort bilarna från gatan, säger Johannes Paulson.

Varför har ni inte gjort det innan?

– Man har ju olika prioriteringar vid olika tillfällen, men det här problemet har blivit mycket större, så vi kom på det här sättet när vi satte fokus på det, säger Johannes Paulson.

Rejäl minskning

I hela Sverige har antalet bilmålvakter minskat från 246 förra året till 201 i april i år. Och antalet bilar har minskat från 75 000 till 50 000.

– En av våra största bilmålvakter gick i konkurs och bara i samband med det försvann 700 bilar, säger Jonas Bertram, polisen Göteborg.

– Det här är några rejäla nålstick och det bästa vi har kunnat göra hittills, säger Johannes Paulson.

Färre på pappret – så är det på vägarna

Men är det verkligen färre målvaktsbilar på gatorna eller är de bara skrotade på pappret?

– Vi vet inte med säkerhet eftersom väldigt många exporteras till utlandet, men vi kan anta det eftersom det inte dyker upp så många fler parkeringsböter, men vi vet inte, säger Johannes Paulson, Kronofogden.

– Min bedömning är att det finns färre så kallade målvaktsbilar ute i trafiken, säger Jonas Bertram.

Vad är en bilmålvakt?

En bilmålvakt är en person utan tillgångar som registrerar sig som ägare till en bil istället för den verkliga ägaren. Fordonsskatt, felparkeringsavgifter, trängselskatt och så vidare betalas inte. Bilarna är oförsäkrade, obesiktigade, ibland trafikfarliga och används ofta av kriminella. Bilarna har dessutom högre olycksstatistik än andra bilar.

Ofta får bilmålvakten någon form av ersättning av de som i verkligheten äger bilarna, men ibland vet bilmålvakterna inte ens om det. Det finns exempel på personer med samordningsnummer som inte längre befinner sig i Sverige som registreras som ägare. I Göteborg har bilar fortsatt att registrerats på en bilmålvakt efter att han avlidit.

Största bilmålvakterna

5 största bilmålvakterna i Sverige

Man född 1950 3205 fordon

Man född 1978 2417 fordon

Man född 1968 2154 fordon

Man född 1974 1284 fordon

Man född 1988 1281 fordon

5 största bilmålvakterna i Göteborg

Man född 1950 3205 fordon

Man född 1962 185 fordon

Man född 1950 159 fordon

Man född 1989 158 fordon

Man född 1972 139 fordon

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.