De 30 tjänstlediga stridspiloterna ser nu ut att bli 50 piloter inom Försvarsmakten nästa år. För nu har ytterligare 20 piloter ansökt om tjänstledighet för studier.
– Det handlar om tio stridspiloter och tio av transportpiloterna, säger Per-Martin Sternevi, ordförande i Försvarspiloternas intresseorganisation.
Flygvapenchefen har beslutat om en lönesatsning på 600 miljoner kronor under de kommande tio åren, räcker inte det?
– Vad vi vet så handlar det inte bara om lönesatsningar. Det har också diskuterats om att satsa på lokala flygstabshus, utbildningar och det kan också handla om en ny typ av pensionslösningar för den nya generationen som kommer, säger Per-Martin Sternevi.
Stridspiloten ”Björn” väljer att vara anonym på grund av sekretess- och säkerhetsskäl.
– Mitt förtroende för Försvarsmaktsledningen har allt eftersom blivit lägre och lägre. Under perioden jag varit anställd så har jag påpekat saker och inte fått något gehör. Bland annat detta att vi ligger nästan 30 000 lägre i lön än andra statliga myndigheter som till exempel Kustbevakningen och Sjöfartsverket.
Ska kallas till försvarsutskottet
Enligt Mikael Oscarsson (KD) riksdagsledamot i försvarsutskottet så kommer flygvapenchefen Carl-Johan Edström och ordförande för försvarspiloternas intresseorganisation Per-Martin Sternevi att kallas till utskottet inom kort för att ge en uppdatering av hur Försvarsmakten ska lösa det här.
– Med tanke på att det är krig i Europa så behöver vi få fler piloter och inte färre, säger han till SVT Nyheter Väst.
Han säger också att riksdagens utredningstjänst tagit reda på om det stämmer att piloterna inom Försvarsmakten ligger så mycket under i lön jämfört med andra statliga myndigheters piloter.
– Det visades sig att det stämmer, jag fick en rapport om det för en tid sedan.
Flygvapenchefen: ”Stor förståelse”
SVT Nyheter Väst har under ett par dagar sökt flygvapenchefen Carl-Johan Edström som på tisdagseftermiddag svarar i ett mejl att han har ”stor förståelse för de val våra piloter har gjort och de har mitt största förtroende. Jag kan bara beklaga att vi inte agerade snabbare.”
Han skriver att läget är prekärt för Flygvapnet, men skriver också:
”Det är utom alla tvivel så att Flygvapnets piloter har de mest riskfyllda, svåra och kvalificerade uppdragen av de statliga piloterna. Detta tar vi givetvis med i det fortsatta arbetet. Däremot går det inte alltid att dra ett tydligt likhetstecken mellan detta och olika statliga myndigheters lönestruktur.”