Cirka 540 träd berörs av Västlänken, 360 av dessa bedöms kunna skyddas genom åtgärder på plats, eller alternativt flyttas. Dock bedöms cirka 180 träd vara i ett sådant skick att de inte klarar att flyttas eller skyddas. Trafikverket har en budget på 75 miljoner kronor för att hantera träden som berörs av Västlänken.
– Vi vet att bygget av Västlänken kommer att påverka många träd utmed sträckningen, då framför allt i Haga. Det är viktigt att vi redan nu diskuterar hur vi kan bevara träden och på vilket sätt, säger Karin Malmquist som är projektledare för Station Haga.
Ersätts av nya
Cirka 180 träd kommer att tas bort medan cirka 360 träd bedöms kunna skyddas på plats eller alternativt flyttas. Skydd på plats kan bestå av påkörningsskydd i form av plank eller liknande. När det gäller flytt så finns två alternativ.
Antingen flyttas träden till en tillfällig plats för att sedan flyttas tillbaka efter byggtiden. Vilka platser som det då kan handla om är ännu inte klart. Alternativt sker en flytt till en ny permanent plats i närområdet, detta alternativ kan vara det bästa när det gäller de äldre träden.
Metoden att flytta träd är inte ny
Tyskland och Nederländerna är de länder där flest träd flyttas, de experter som Trafikverket samarbetar med flyttar 5000-10000 träd per år i hela Mellaneuropa. Om träden har god livskraft och om rätt förutsättningar gäller, så blir resultatet i princip alltid lyckat. Det har även förekommit flytt av träd i Göteborg. På 1980-talet flyttades oxlar från Angered till Polhemsplatsen och lindar flyttades från Västra Frölunda till Skånegatan.
Färden går med lastbil
De flesta träden kommer att kunna transporteras med hjälp av lastbil, vilket ökar möjligheten att hitta nya växtplatser. För de större träden måste man dock finna en ny plats i närheten av den ursprungliga. Arbetet med flytten kommer att ske när träden inte är lövade, arbetet påbörjas våren 2018.
Varför inte ta ner alla träd och sedan ersätta med nya?
I vissa lägen är det dyrare att ersätta ett träd med ett nytt likvärdigt träd. Förutom kostnader för själva trädet så tillkommer kostnader för transporter. Leverans av ett sådant träd skulle då ske med hjälp av lastbil från en plantskola i Tyskland. Trafikverket har en budget på 75 miljoner kronor för att hantera träden som berörs av Västlänken.